Om met je onderneming te kunnen (blijven) groeien, is het belangrijk dat je weet wat je bestaansrecht is en waar je naar toe streeft in de toekomst. Kortom: het is voor ondernemers essentieel dat zij hun missie en visie helder voor ogen hebben! Maar hoe pak je dit aan?

Voor ondernemers is passie alleen niet voldoende

Nadat je de startfase van het ondernemerschap voorbij bent, komt vaak het besef dat alleen passie niet voldoende is. Met je passie haal je ten slotte niet de omzet binnen waar je van moet leven. Het is daarom belangrijk dat je regelmatig tijd neemt om stil te staan bij de richting die je onderneming op gaat. Wat is je bestaansrecht en hoe zie jij de toekomst voor je?

Missie: wat is je bestaansrecht als onderneming?

Zelf besteed ik elk jaar samen met mijn collega-ondernemers een volledige dag aan het herijken van ons businessplan. Wat is er veranderd in de afgelopen periode en hoe kunnen we die veranderingen verwerken in onze SWOT-analyse? Welke gevolgen hebben deze veranderingen voor ons bedrijf? Is ons bestaansrecht als onderneming nog wel van toepassing? En hebben we nog steeds dezelfde missie, of is een aanpassing noodzakelijk? Als ondernemer zul je jezelf deze vragen regelmatig moeten stellen en verwerken in je businessplan.

Visie: hoe zie jij je onderneming over vijf jaar?

Daarnaast heb je als ondernemer ook een droom: je visie. Deze visie moet vertaald worden naar je organisatie en je werknemers, maar een goede voorbereiding hiervoor is essentieel. Zelf hanteer ik tijdens trainingen aan managementteams altijd de volgende oefening: zoek een rustig plekje op met een lekkere stoel en pak er een drankje bij. Sluit je ogen en droom hoe jouw bedrijf er over vijf jaar uitziet. Wat zie jij als je over vijf jaar de auto uitstapt bij je bedrijf? Welke mensen kom je tegen en welke activiteiten voer je uit?

Visualiseer je droom

Vervolgens maak je je droom visueel door deze in een tekening te vervatten. Tijdens een van mijn trainingen heb ik de tekening van een algemeen directeur door een schilder laten vastleggen. Dit schilderij hangt nu op een mooi plekje in zijn kantoor. Elke keer als het managementteam vergadert, zien zij de visie van de directeur dus letterlijk voor zich!

Sta regelmatig stil bij je identiteit en ambities

Het duidelijk voor ogen hebben van je missie en visie is essentieel voor de vooruitgang en ontwikkeling van je onderneming. Een visie geeft je richting en ambitie, terwijl een missie je identiteit en bestaansrecht verschaft. Zou je graag een keer met iemand willen sparren over de visie en missie van jouw onderneming? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie.
 
Categorie Organisatie Advies