Bedrijfsfilm laten maken die wél klanten scoort
Natuurlijk kan je een bedrijfsfilm laten maken die wél potentiële klanten scoort. Ontdek het in 2 minuten in deze Google hangouts met Gerben Zevenbergen van Video Marketing Wizard en Ronald Kloots van Content Marketing Wizard.
Ontdek:
- dat in een mooi gemaakte bedrijfsfilm veel kijkers afhaken, omdat er teveel reclame in wordt gemaakt.
- dat veel videomakers niet weten wat kijkers verwachten, omdat ze de werkelijke vraag die kijkers hebben vergeten te beantwoorden.
- dat het maken van een online video niet veel tijd kost, omdat de opnamen net zo gemaakt worden als voor het journaal.
Transcript:
Ronald Kloots: Je hoort het nogal vaak dat bedrijven zeggen dat ze een mooie bedrijfsfilm hebben gemaakt die heel veel geld heeft gekost, maar geen potentiële klanten heeft opgeleverd. Gerben, kan jij aangeven hoe dat komt?
Gerben Zevenbergen: Bedrijven laten films maken die vaak wat aan de lange kant zijn, dat ten eerste. Wat ze feitelijk doen is toch reclame maken in die film. Ze benadrukken hun Unique Selling Points en de kijker die haakt af. Die krijgt eigenlijk helemaal geen informatie of de informatie die erin zit komt niet goed over.
Wat kijkers willen en dat zouden bedrijven zich moeten realiseren, kijkers willen heel graag een oplossing horen voor problemen die ze hebben. Ze hebben een vraag en die willen ze beantwoord zien en het bedrijf kan dat doen met zijn producten of diensten en dat zou een bedrijf moeten willen vertellen in een video.
Ronald Kloots: Wat is dan die oplossing? Hoe ziet die eruit?
Gerben Zevenbergen: De oplossing die het bedrijf kan geven met een video is door de journalistieke methode te hanteren en dat betekent dat je enerzijds een interview hebt en aan de andere kant heb je een commentaarstem. Je moet denken aan het journaal en hoe reportages daar eruit zien. En aan de andere kant gebruiken we dan ook nog tekstgraphics in beeld.
Ronald Kloots: Kan je nog duidelijker maken wat die voordelen zijn. Het voordeel van een interview?
Gerben Zevenbergen: Het voordeel van een interview is dat het niet veel tijd kost. Wij gaan met de camera naar het bedrijf toe. Daar gaat iemand van het bedrijf een aantal dingen vertellen en we gebruiken ook alléén de beste stukken daarvan. En de commentaarstem, die geeft tussen de interviewstukken die we gaan gebruiken, precíes de informatie die nodig is om er een verhaal van te maken. En met de tekstgraphics benadrukken we de belangrijkste zaken die in het verhaal verteld worden.
Ronald Kloots: Wat is dan de goede lengte van een video?
Gerben Zevenbergen: Bij een goede video moet je denken aan zo’n 2 minuten, dat is namelijk lang genoeg om wat informatie over te kunnen brengen en kort genoeg om de aandacht van de kijker vast te houden. Want die zit achter zijn computer en heeft nog wel meer te doen.
Ronald Kloots: Gerben, dat is een heel duidelijk antwoord. Dank je wel.
Kosteloos Mini-cursus speciaal voor MKB, vier video’s onthullen de beste strategie om je expertise te tonen.
Categorie Marketing Advies
Met punt 2 ben ik het helemaal eens: zowel bedrijven als een heleboel filmmakers vergeten dat de kijker, de klant de doelgroep is ipv de directie van het bedrijf zelf. De kijker wil weten waarmee een bedrijf hun kan helpen. "What's in it for me?" Ze willen dus weten waarom ze moeten blijven kijken en waarom het bedrijf de aangewezen persoon is om hen te helpen. Punt 1 en 3 liggen in elkaars verlengde en zijn slechts ingegeven door de propositie van de schrijver. Er zijn namelijk ook lelijke bedrijfsfilms en journaalachtige bedrijfsreportages waar kijkers afhaken. Dat heeft niet alleen met te veel reclame te maken (vaak zelfs niet. ipv verkooppraatjes krijgt de kijker te vaak saaie lijstjes van 'wat' een bedrijf doet), maar ook gewoon met saaiheid (te veel vakjargon, lijstjes zonder eind, geen oog voor punt 2), irritaties (als het slecht gemaakt is), k*tmuziek (wat wordt er vaak slechte muziek gekozen! Over smaak valt niet te twisten, maar over kwaliteit wel). Bovendien heeft het beeld vaak niets met het verhaal te maken. Heel vaak hoor je: "We maken topproducten en leveren kwaliteit en service" terwijl we een paar panbewegingen zien in een welhaast anoniem kantoor met 3 typende mensen. Bovendien zijn de genoemde unique selling point meestal niet uniek en totaal inwisselbaar. Punt 3: de journaal aanpak is leuk voor, inderdaad, journaalachtige dingen: een nieuwsitem, verslag van een evenement. Voor een bedrijfsfilm kan het goed uitpakken, maar ook gewoon slecht, omdat het misschien wel laat horen wat een bedrijf doet, maar het niet per se laat zien. Als je journaal-items met regelmaat goed analyseer, zul je merken dat daar enorm slechte video's tussen zitten, omdat er puur vanuit tekst wordt gedacht en niet vanuit de symbiose tussen tekst, beeld en geluid. Waarbij beeld leidend zou moeten zijn in plaats van het interview dat even uit de mouw geschud moet worden. (Dat vervolgens wordt dicht geplakt met lapshots.) Bedrijfsreportage is dan een term die de lading beter dekt. The proof is in the eating of the pudding. Ik zie dat jullie 'geloven' in deze aanpak, maar er zijn nog geen voorbeelden te zien. Het marketingaandeel moet wel groot zijn, anders is €3582,- veel geld voor 3 interviews, een audiorip van de interviews en een transcript (die door software grotendeels gemaakt kan worden). Succes met dit nieuwe concept!