Comfortzone en spicy stuff
“Blijf toch lekker in je comfortzone!” is de overtuigende stellingname van Richard Engelfriet in zijn opiniestuk op Nuzakelijk.nl. En ja, de extreme situaties die hij noemt nodigen niet echt uit om de grenzen van je comfortzone op te zoeken en zijn stuk voor stuk een sterk staaltje anti-verandermanagement. Maar wat als je nu toe bent aan een organisatieverandering en vanuit je comfortzone op weg wil naar wat meer 'spicy stuff'? En hoe spicy mag het dan eigenlijk zijn?
Zolang het goed gaat, is er ook vaak geen reden om te veranderen. “Never change a winning team” is een bekend gezegde en veel bedrijven bouwen ook een stevige klantenkring op door een herkenbaar imago neer te zetten. Denk bijvoorbeeld aan het (voorheen) Zweedse Volvo, bij de meeste mensen bekend als fabrikant van oerdegelijke auto's, met een niet al te spannend design. Sinds het merk in buitenlandse handen is gekomen en er ook veel andere automerken goede sier maken met 'veiligheid' probeert de onderneming zich sexyer te presenteren. De link met veiligheid verdwijnt daarmee wat meer naar de achtergrond en qua verkoopcijfers lijkt dit geen slimme zet.
Merkadviseur Michiel Maandag merkt dan ook op dat Volvo zich wellicht beter kan concentreren op het versterken van haar veilige imago.
Voor alle mensen die graag een rustige zomer willen is het vast heel herkenbaar dat steeds meer organisaties 'verandermoe' zijn, en dat grote veranderingen in organisaties vaak leiden tot onrust en een afname van werkplezier. Van oudsher zijn mensen immers gewend om te kiezen voor de dingen die ze kennen, omdat dat de meest veilige optie is. Zomaar achter een vreemd beest aanrennen of een onbekende plant eten, kon immers dodelijk zijn.
Een andere reden om vooral lekker in je comfortzone te blijven zitten, is dat niet iedereen even ontvankelijk is voor verandering. Er zijn nu eenmaal mensen die het liefst ieder nieuw idee gelijk willen uitproberen en mensen die liever de kat uit de boom kijken en wachten tot dat idee zich bewezen heeft. En dan heb je natuurlijk ook nog de groep die vindt dat al die vernieuwing helemaal niet nodig is, omdat het gewoon prima is zoals het is. Denk hierbij aan de innovatietheorie van Rogers die laat zien dat er altijd mensen zijn die graag vooruit/voorop lopen en mensen die alles het liefst bij het oude laten.
In een organisatie kom je al deze groepen tegen en je hebt ze ook allemaal nodig om op een goede en evenwichtige manier zaken te kunnen doen. Voor de continuïteit is het ontzettend fijn om collega's te hebben zoals Richard Engelfriet, die zorgen dat alles blijft doordraaien. En tegelijkertijd is het erg prettig om ook een aantal nieuwsgierige en anders-denkende voorlopers te hebben, die op zoek gaan naar verbeterpunten en vernieuwing.
Om iedereen met de neus dezelfde kant op te krijgen, is het belangrijk om alle standpunten te erkennen. Veranderen doe je samen, creëer een mooie melting pot en ga voor jullie beste resultaat!
VUURVOGEL houdt zelf erg van veranderen en beweging, maar is zich ook bewust van het belang van continuïteit en rust in de tent. Daarom bepalen we samen de snelheid en omvang van de verandering, op basis van jouw doelstelling.
Ervaren hoe prettig duurzaam veranderen kan zijn? Neem dan contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Categorie Organisatie Advies