Het belang van beoordelingssoftware

Als het "beoordelingsseizoen" weer aanstaande is dan staat niemand te juichen, zeker als je geen gebruik maakt van goede beoordelingssoftware. Het voelt alsof je een afspraak hebt gemaakt bij de tandarts. Noodzakelijk kwaad......Je weet nooit exact wat er aan de hand is, het kan pijnlijk zijn en je kan voor verrassende dingen komen te staan. Over het algemeen gaat niemand voor zijn plezier naar de tandarts....

En dat terwijl het zo vreselijk belangrijk is om de prestaties van de medewerkers te evalueren. Vooral als je als onderneming verder wil professionaliseren en je wilt groeien. Een heel groot onderzoek ( Mercer's Global Performance Management Survey 2013) laat zien dat slechts 3% van 1056 ondernemingen die mee deden tevreden is over het Performance Management Systeem wat in gebruik is. Maar liefst 48% van de respondenten geeft aan dat het noodzakelijk is het huidige systeem te herzien. Het proces moet opnieuw uitgevonden worden om er voor te zorgen dat de medewerkers en daarmee de resultaten tot ontwikkeling komen. Het traditionele systeem heeft haar falen bewezen.

Pak het nu anders aan

Daarom is het tijd om het anders te gaan doen! Richt het proces zodanig in dat het een sturingsinstrument is! Maak het interactief! Zorg dat de bedrijfsdoelstellingen worden vertaald in concrete doelen voor iedere medewerker. Zorg dat de medewerker ook zijn/haar persoonlijke groei kan doormaken door de persoonlijke doelstellingen ook vast te leggen. Spreek af wat je van iemand verwacht, wat je gaat meten! Laat een medewerker gedurende het jaar zijn eigen bewijs leveren dat de afgesproken doelstellingen worden behaald. Schaf goede beoordelingssoftware  aan dat voorziet in een dergelijke workflow.  

Kies voor een online (SaaS) oplossing en zorg dat de medewerker toegang heeft tot zijn eigen file. Natuurlijk kun je als manager controle uitoefenen en elk gesprek dat je voert over de voortgang dien je vast te leggen in het systeem. Kijk of iemand op schema ligt om de doelen te behalen. Biedt hulp, stimuleer, motiveer, coach. Dat is de belangrijkste bijdrage die je kunt leveren als leidinggevende. Zeker hoogopgeleide mensen willen niet op de ouderwetse manier worden behandeld en zeker de jongere generaties niet.

Kortom: maak beoordelen leuk! Het kan echt.Met alle plezier laat ik u zien hoe het bovenstaande proces heel gemakkelijk en effectief kan worden geïmplementeerd in uw organisatie met onze beoordelingssoftware Trakstar.

 
Categorie Organisatie Advies