Vergroot de zelfstandigheid van jouw medewerker
Herken je deze situatie? Je bent eindelijk eens aan de slag met het schrijven van een belangrijk rapport.Je bent goed op dreef! Dan verschijnt er plotseling een hoofd om de deur. Het is een medewerker: “Mag ik je eventjes storen?”.
Vanzelfsprekend antwoord je: “Ja .. eh, wat is er aan de hand?” Je hoort een lang verhaal over een lastige klant. Het relaas eindigt met: “Hoe los ik dat op?” Gelukkig is het antwoord niet al te moeilijk. Je legt geduldig uit hoe deze situatie aan te pakken. De medewerker gaat tevreden terug. Hetzelfde tafereel speelde zich die dag nog een paar keer af. Van het rapport komt maar weinig terecht.
Gemakzucht
Medewerkers onderbreken jouw werkzaamheden voor van alles en nog wat. Ze kiezen geregeld voor de weg van de minste weerstand. De leidinggevende weet vast wel hoe dat varkentje gewassen moet worden, dus laat ik het hem/haar maar vragen. Het is soms pure gemakzucht. In management jargon spreekt men wel van “aapjes op de schouder”.
Aapje
Een medewerker heeft een probleem, een aapje, en loopt naar je toe. Het aapje springt van zijn schouder naar de jouwe. Meestal werkt dat perfect. De medewerker hoeft niet na te denken en jij zorgt voor een pasklaar antwoord. Totdat. Juist totdat je als medewerker te maken krijgt met een manager die voor het aapjesprobleem een slimme oplossing heeft bedacht.
Tegenvraag
Als je hem vraagt: “Mag ik je wat vragen?” beantwoordt hij deze vraag met een tegenvraag: “Als je met een probleem komt wil ik één ding van je weten: heb je er zelf al goed over nagedacht?” Als je dan “ja” zegt, gaat hij verder met: “En wat zie je dan zelf als ideale oplossing van dit probleem?”
De eerste keer zegt iedereen automatisch “ja” op de eerste vraag. Dat is toch logisch, anders val je er je baas niet mee lastig, nietwaar? Niet waar dus! Want uit het antwoord op de tweede vraag blijkt dat er helemaal nog niet is nagedacht. De manager antwoordt: “Ik denk dat je er nog eens goed over moet nadenken, als je er over een uur niet uit bent gekomen, kom dan gerust weer langs”.
Zelf nadenken
De medewerker lost in veel gevallen het probleem zelf op, zonder jou lastig te hoeven vallen. Op kalme wijze dwing je jouw medewerker telkens eerst zelf na te denken. Op den duur komen er alleen nog maar werkelijke problemen. Voordeel is ook: de medewerker denkt er beter over na en kan beter het probleem te beschrijven. Hierdoor kom je samen sneller tot een oplossing.
Kortom
Stap 1: vraag de medewerker of hij er zelf al goed over heeft nagedacht.
Stap 2: vraag de medewerker wat hij ziet als de meest ideale oplossing.
Stap 3: vraag de medewerker weer langs te komen, bijvoorbeeld na een uur, na zelf te hebben nagedacht.
Inderdaad wanneer het zo gaat als beschreven is het nog verre van ideaal. De directeur, eigenaar, manager heeft wat te doen om de werknemer zelf na te laten denken. De kans is echter groot dat dit gedrag een resultante is van de bedrijfscultuur en om die te willen veranderen is er meer nodig dan een andere houding tegenover de individu die medewerker heet. Gelukkig zijn er mogelijkheden (zelfs met Europese subsidie) om structureel te werken aan het verkrijgen van meer passie en zelfsturing in je team. Paul Kruijssen, Merk- & Identiteitbouwer P Projects, Mensen maken het Merk