De concurrentie om aandacht van het publiek is moordend.
Mensen zijn niet meer bereid een uur lang geduldig te luisteren.
Met de dag groeit de vraag naar korte TED-achtige verhalen.

Het publiek wil op een presenteerblaadje horen wat het moet doen (of onthouden)

Geen lange presentaties met zijpaden, maar een kort, eenvoudig én aantrekkelijk verhaal.
Snel te begrijpen en met een duidelijke boodschap.

Dat zijn we gewend van tv

Voor een enkele uitzondering maken we speciaal tijd vrij. Drie uur kijken naar 'Zomergasten' bijvoorbeeld.
De vraag is voor hoe lang nog, de kijkcijfers lopen terug. Jammer, want niet álles leent zich voor kort en eenvoudig.

Kort, zinvol en ook nog het publiek in beweging brengen. Kan dat wel?

Om inhoudelijk interessante informatie te presenteren in korte tijd, moet je de neiging weerstaan
om álles te willen vertellen (sowieso een goed voornemen, ook als je langer dan 20 minuten hebt).

Beperk de inhoud tot één idee

Wat is het centrale thema van je presentatie?
Wat is dat ene idee, waarmee je het publiek verder helpt?

Het voelt ongemakkelijk, maar om tot de kern te komen, moet je (even) lijden.
Mooie voorbeelden, extra informatie en ideeën?
Down the drain ermee.

Onderbouw het idee met één voorbeeld

Daarmee verpak je de informatie in een verhaal.
Met een verhaal maak je een plaatje op het netvlies van de luisteraar.
In een verhaal zit beweging, van de status quo naar een nieuwe werkelijkheid.
Een verhaal bevat emotie.

Beeld, beweging en emotie maken je presentatie memorabel.

Start de presentatie met een antwoord op de waarom-vraag

Het publiek wil weten waarom het interessant is om naar jouw presentatie te luisteren.
Als spreker wil je de aandacht van het publiek er zo snel mogelijk bij hebben.
Hoe eerder je het antwoord op de waarom-vraag duidelijk maakt, hoe beter. Dat kan in een paar zinnen.

Zo maak je je presentatie kort én memorabel.

 

Foto: Daniel E. Lee
 
Categorie Marketing Advies