Charisma heb je van nature. Of is het minder zwart wit?
Heb je weleens een TEDtalk van sir Ken Robinson bekeken?
Dat is de moeite waard.
Wanneer je geïnteresseerd bent in creativiteit.
Of vind dat ons onderwijssysteem aan verandering toe is.
Maar ook omdat Ken Robinson zo fijn is om naar te luisteren.
Zijn eerste presentatie op TED is niet voor niets al 28 miljoen keer bekeken.
Hij is iemand waarvan het publiek zegt: "Wat een charismatische spreker."
Dat komt hem niet persé aanwaaien
Hoewel hij natuurlijk dat heerlijke Engelse gevoel voor humor heeft.
In deze video zie je achter de schermen hoe Robinson de uiterste zorg besteedt
aan de inhoud van zijn verhaal. Hij neemt de tijd om zich onder het publiek te begeven
en het te leren kennen. Soms past hij z'n verhaal op het laatste moment aan,
zodat het optimaal aansluit bij het publiek. En bij de vorige sprekers.
Zijn boodschap is kristalhelder
"People don't grow into creativity, they grow out of it."
Het onderwijssysteem kent één manier van leren. Alle kinderen krijgen de stof
op die manier aangeboden. Of eigenlijk door hun strot gedrukt.
Robinson kent zijn presentatie door en door
Daarom klinkt het alsof hij een gesprek voert met een goede vriend. Een goed doortimmerd
verhaal, een duidelijke boodschap en meerdere malen hardop oefenen.
Zo bouwt Robinson een relatie op met zijn publiek en klinkt zijn presentatie conversationeel.
Maar charisma vraagt om nog iets extra's
Wat Robinson zegt en laat zien met zijn lichaamstaal is congruent. Je voelt als toeschouwer
dat zijn passie voor het onderwerp echt is.
Dat kan alleen wanneer je voor 100% staat achter wat je zegt.
Tijdens de presentatie stelt Robinson het publiek meerdere malen een retorische vraag.
En pas wanneer de vraag bij de mensen in de zaal is geland, gaat hij verder.
Hij 'luistert' naar zijn publiek en stemt de lengte van zijn pauzes daarop af.
Fracties van seconden zijn het. Die maken het verschil.
Foto: Sebastiaan ter Burg (Flickr)
Categorie Marketing Advies
Zeg je nou dat charisma = congruentie?