De transactiepagina: saai of belangrijk?
Iets bevestigen. Je ergens voor aanmelden. Extra uitleg krijgen. Een foutboodschap krijgen. Het stikt van de saaie webpagina’s. Vaak staan ze vol met onduidelijke, botte en slecht geschreven zinnen. Want tja, niet sexy, hè, dus waarom zou je moeite doen voor de transactiepagina? Jammer, want zo loop je een boel omzet mis.
Je kent ze wel, die webpagina’s. Ze verschijnen automatisch als onderdeel van een bestel- of aanvraagproces. Ze vragen iets van de bezoeker of geven iets terug. Het zijn pagina’s met formuliertjes, bevestigingen, doorverwijzingen, foutmeldingen, nadere instructies en ga zo maar door. Doodsaaie pagina’s, heel wat anders dan de gelikte pagina’s die bezoekers tot een jawoord moeten verleiden.
Een transactiepagina – of interactiepagina – is een pagina waar zelden enige moeite voor wordt gedaan. Hoeft ook niet, zeggen sommigen. De meeste bezoekers klikken toch lukraak door. Of ze klikken weg, als het om een foutmelding gaat. En dan nog eens en nog eens, als de foutmeldingen zich opeenstapelen. Pas als ze echt vastlopen, gaan ze de leesbril eens opzetten. Want leer ons de mens kennen!
Ja, een perfect ontworpen interactieproces laat de bezoeker de transactie voltooien zonder dat hij ergens moeite voor moet doen. Hij zoeft door de schermen heen zonder bewust de instructies te lezen. Alles staat op de plaats waar hij verwacht dat het staat. Maar betekent dat dat je zomaar van alles op zo’n transactiepagina kunt plempen? Omdat ‘mensen toch niet lezen’?
Natuurlijk lezen mensen wel. Ze kijken ook. Als er iets niet klopt met hun verwachtingen, zien ze heel goed wat er scheelt. Opeens hebben de pagina’s een andere vormgeving. Hè, klopt dat wel? Is dit wel veilig? Alsof het de standaardschermen van de applicatieleverancier zijn, met teksten die de ontwikkelaars of de jongens van de IT-afdeling er even zelf hebben ingeknald. In het Engels of in Nederlands vol spelfouten. Zei ik alsof? Nee, vaak is ’t gewoon zo.
En anders zijn het wel de zinnen zelf die verbazing wekken. Hé, dit bedrijf tutoyeert me altijd zo vlot, maar nu zeggen ze opeens meneer tegen me. Hoe weet ik nu wat ‘foutcode 39B’ betekent? En wat een onbeleefdheid: hoezo heb ik iets verkeerds ingetikt? Misschien stellen jullie wel de verkeerde vraag! Waarom ‘moet’ ik trouwens mijn geboortedatum opgeven? Ik moet helemaal niks!
Als je op die manier de interactie met je (toekomstige) klanten aangaat, wat denken die mensen dan over je bedrijf? Kom je eigenlijk wel betrouwbaar over? Ben je in je klantenservice net zo slordig als op je transactiepagina’s? Ben je al eens nagegaan hoeveel bezoekers er voortijdig afknappen op je transactieprocessen en waaraan dat zou kunnen liggen? Misschien komt het wel omdat ze het idee hebben dat ze worden omgeleid naar een andere website. Omdat jij niet tegen ze praat, maar omdat ze eigenlijk in gesprek zijn met een groep taalarme IT-ontwikkelaars. Omdat ze geen hulp krijgen als ze er niet uitkomen, maar op hun vingers worden getikt als ze iets 'fout' hebben ingevuld.
Als duurzaam communiceren met je klanten voor jou belangrijk is, als je kortom langdurige en winstgevende relaties met je klanten wilt aangaan, dan zijn interactiepagina’s misschien nog wel belangrijker dan de sexy pagina's op je website. Want op je verkoop- en informatiepagina’s probeer je in één keer een hele doelgroep aan te spreken. Met interactietekst communiceer je per definitie met één mens tegelijk. Precies via zo'n transactiepagina doe je één op één zaken.
Als zo iemand nog je klant moet worden, weet je weinig tot niets van hem. Maar die potentiële klant moet wel het gevoel krijgen dat jij deugt. Die indruk wek je met een doordacht interactieschema en een vanzelfsprekend webdesign. Maar net zo goed met teksten die passen bij het beeld dat je ook op de rest van je website van jezelf creëert.
Categorie Marketing Advies