Heel Nederland jaagt op ze. Je kunt geen krant, vakblad of social media openen zonder dood te worden gegooid met advertenties van bedrijven, die op zoek zijn naar de welbekende 'sales toppers', de mannen en vrouwen die voor jouw bedrijf de komende jaren het verschil moeten en zullen gaan maken.

De wanhoop van de commerciële directeuren en/of sales managers druipt er vaak tot het ziekelijke van af. Maar waarom? Wat is er opeens mis met het 'verkoopgilde' dat een jaar, of in sommige gevallen wat langer geleden is binnen gehaald? En welk stempel krijgt de nieuwe generatie als zij een jaar binnen zijn?

U merkt het al. Het is een ronddraaiend circus waar nooit een einde aan komt. Zo ben je de held van de organisatie en de volgende dag staan er voor jou 10 anderen in de rij. Laat ik voor eens en voor altijd duidelijk zijn: "De beste verkopers werken nooit bij jouw bedrijf!"

"Waar ze wel werken", vraag u zich af? Bij uw klanten.

De beste verkopers zijn namelijk uw klanten. Zij hebben ooit voor uw waarde propositie gekozen, zij zijn volledig onafhankelijk, dus zij kunnen het beste uw bedrijf, uw product of dienst verkopen.

Een goede methode om dit te doen, is door ze te betrekken bij uw eerstvolgende presentatie. Geef ze gedurende een paar minuten het toneel en laat hen vertellen waarom uw zaal voor uw bedrijf moet kiezen. Naast het feit dat zij volledig objectief zijn, zult u merken dat het een flinke dosis geloofwaardigheid aan uw verhaal zal toevoegen.

En in sommige gevallen kan zelfs uw grootste 'vijand' een goed woordje voor u doen. Zo heeft Enzo Ferrari, de grondlegger van het bekende Italiaanse sportauto merk, ooit het volgende gezegd over de Jaguar E-Type: The most beautiful car ever made."

Dit bespaarde Jaguar in ieder geval een hoop kosten op het gebied van Werving & Selectie.
 
Categorie Marketing Advies