klein publiek
Een paar jaar geleden las ik een anekdote over Bob Hope.
Een van de bekendste Amerikaanse komieken van begin 20e eeuw.

Het gaat als volgt.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog en jaren daarna reisden Bob Hope
en Jerry Colona naar legerkampen en vermaakten soldaten met hun voorstelling.
Vaak voor duizenden soldaten tegelijk.

Om het moreel hoog te houden.

Na één van hun shows nam een kolonel hen mee naar de keuken en zei:
Jullie zullen wel honger hebben. Vertel de koks maar wat je wilt eten.
Ze gaven hun bestelling door en Bob vroeg de koks wat zij van de voorstelling vonden.

We hebben de show niet gezien. We hadden dienst. Zeiden de twee koks teleurgesteld.

Bob en Jerry overlegden kort en vroegen: Willen jullie de show zien? Hier, en nu?
Het antwoord van de koks laat zich raden. Bob en Jerry deden de hele voorstelling opnieuw inclusief de liedjes (zonder band). Voor 2 toeschouwers.

 

Een publiek van duizenden mannen of twee

 

Voor deze komieken waren ze gelijk en kregen ze met hetzelfde enthousiasme dezelfde show.

Het kan je overkomen. De organisatie belooft een volle zaal en er komen 7 mensen opdagen.
Wat doe je? Maak je er het beste van of haal je alles eruit wat erin zit?

 

Tips voor sprekers met een piepklein publiek

 

Beloon de mensen die gekomen zijn

De mensen in de zaal hebben recht op een toppresentatie.
Geef alles, wees enthousiast, haal de energie uit je tenen. Maak er een wervelende presentatie van.
Wie weet zit er in dat piepkleine publiek wel jouw grootste fan.

 

Maak van een nadeel een voordeel

Wat met 100 man niet kan, lukt wel met 20 of met 7. Ontmoet iedereen persoonlijk. Maak vooraf een kort praatje.
Zorg tijdens de presentatie voor interactie en vraag je publiek om reacties en ervaringen.

 

Is het publiek kleiner dan 5 à 6 mensen?

Laat je presentatie voor wat het is, ga zitten en laat iedereen zichzelf introduceren. Vraag wat hen inspireert
om naar de presentatie te komen. Welke doelen ze hebben. Hou een gesprek en las waar nodig presentatiemomenten in.

 

Bob Hope heeft 50 jaar lang opgetreden op legerbases en is nooit gestopt met entertainen.

 

 

 
 
Categorie Marketing Advies, public relations