Vijf tips om jouw zakelijk speelveld te definiëren.
Om je zakelijk speelveld te definiëren is het in eerste instantie van belang na te gaan waar je wortels liggen. Waar kom je vandaan, wat verkoop je, met welk idee is het begonnen, hoe ben je aan de naam van je onderneming gekomen en wat zijn de belangrijke mijlpalen voor jouw merk. Als je weet wie je bent en waar je in gelooft dan wil je er ook voor vechten.
Jouw doelgroep bepalen is een belangrijk omdat we immers maar een keer ons geld uit kunnen geven.
De vijf tips om je speelveld te definiëren zijn:
1. Ken je actieve klanten.
Voor wie doe je wat? Het is belangrijk binnen je klanten de ideale doelgroep van jouw product te herkennen. Is het een Hij of een Zij? Naam, leeftijd van de persoon, is hij of zij gehuwd, zijn er kinderen etc. Hoe ziet Hij of Zij de wereld? Hoe kijkt Hij of Zij tegen jouw aan? Welke merken verzamelt deze persoon om zich heen? Is er meer dan een doelgroep, dan is het belangrijk om voor iedere doelgroep een “ijk” persoon te maken. Een enquête kan helpen om er achter te komen wie je klanten zijn.
2. Het aantal nieuwe klanten.
Het is belangrijk dat je in eerste instantie bent gericht op bestaande klanten. De informatie van de bestaande klanten kan erg nuttig zijn bij het efficiënt binnen halen van nieuwe klanten. Het verzamelen en overdragen van schriftelijke informatie kan hier ook net als bij de bestaande klant in een CRM systeem. Het meten van de toestroom van nieuwe klanten is essentieel. De bron is belangrijk om het acquisitiebeleid op af te stemmen.
3. Naamsbekendheid binnen de doelgroep
De naamsbekendheid staat aan de basis van elk van elke succesvolle onderneming. Immers, zolang een organisatie onbekend is zal de potentiële klant deze niet gaan overwegen. Om doelgericht te werken aan een hogere naamsbekendheid is het meten hiervan noodzakelijk. De resultaten van een naamsbekendheid onderzoek laten namelijk zien hoe bekend je organisatie is onder de doelgroep waarbij tevens een vergelijk wordt gemaakt met je concurrenten.
4. Is de klant tevreden
De onderneming staat of valt met tevreden klanten. Het behouden van klanten is zowel gemakkelijker dan het werven van nieuwe klanten. Klanttevredenheid is dan ook een belangrijke Key Performance Indicator (KPI) die bedrijven gebruiken om inzicht te krijgen in de kwaliteit van hun organisatie
5. Kennis van de concurrentie
Wie verliest er als wij winnen, of andersom. Daarom is het van groot belang dat je de concurrentie kent. Bijvoorbeeld als je een nieuw product introduceert. Het is verstandig een concurrentieanalyse uit te voeren, ongeacht in wat voor markt je onderneming zich beweegt. Door in te spelen op de sterke punten van je concurrenten zorg je ervoor dat jouw product of dienst net wat interessanter is voor de klant.
Nadat je speelveld is gedefinieerd is het mogelijk je ambitie te bepalen. Hier zal ik de volgende blog dieper op ingaan