Een online marketeer denkt in digitale zaken. SEA, SEO, Social Media, Google etc etc. Maar wat als ik je nu vertelde dat de crux van online marketing vaak helemaal niet hierin zit bij het MKB?

Om dit een plek te geven moeten we een stap terug vanuit het in dit geval als kanaal en tool geziene medium internet. We moeten gewoon weer eens terug naar de Gezond Boeren Verstand tekentafel. Want hoewel het erg verleidelijk is om gelijk te stappen naar een uitvoerend online bureau die je vervolgens haarfijn kan uitleggen waarom je op Facebook moet en wat je aan Google Adwords moet uitgeven, is het beter om eerst even na te denken.

"A fool with a tool is still a fool" luidt een bekend gezegde in de marketing (en verder). Deze kun je ook veranderen in "Een Fool zonder Doel bereikt zelfs niets met een Tool". Waarom hebben we dan die stap terug gezet? Omdat we ons eerst eens haarfijn moeten realiseren welke behoefte we voor iemand kunnen invullen en waarom wij dat beter doen dan de rest. Positionering dus!!

Nu komen wij bij veel klanten die logischerwijs bezig zijn met het hoe, en minder met het "waarom" ervan. Aan de ene kant is dit logisch, deze mensen kennen hun business en in de klantcontacten kunnen zij ongetwijfeld haarfijn vertellen en aanvoelen wat er nodig is bij hun klanten. Waarom is dit nu online anders? Online heb je geen contact met je doelgroep, geen non-verbale communicatie en geen uitwijkmogelijkheden. Je wordt geregeerd door Google die de nare gewoonte heeft om haar klanten (de zoekers, zie de missie van Google) zo relevant mogelijk oplossingen voor of informatie over de gestelde vraag te willen geven. Dit, hoe naar, zonder rekening te houden met de voorkeuren van de aanbieder...jij dus.

Wat betekent dit nu? Dit betekent dat, als je niet heel goed weet wat jij toevoegt aan je doelgroep, je dat niet tot uitdrukking kunt brengen op je site. Dat je dus nooit een autoriteit wordt op dat gebied, hetgeen voor je doelgroep belangrijk is en dat voor jou geld oplevert. En als je geen autoriteit wordt, krijg je minder of geen gratis Google bezoek ( = zogenaamde SEO, zoekmachine marketing voor organisch) en dus verdien je minder pegels.

Dat is een best harde link tussen nadenken en inkomsten toch? Internet marketeers hebben het daarom ook graag over de ROI van de inspanning. Want ook internet marketing kost geld. Dit vermoedelijk in eigen tijd plus de kosten van een bureau of specialist. Maar voordat je hier de tool gaat inzetten, denk eerst nog eens goed na over het waarom, voordat je aan de bakker vraagt of je brood moet eten en zo ja hoeveel.

Dus als je geen "fool zonder doel" wil zijn, zet dan eens haarscherp op papier wat je wil zijn voor wie en waarom dat voor hen belangrijk is. De zin die dan na een lange en pijnlijke exercitie achterblijft, is je winnende verhaal! Deze zin kan alle waarom en hoe vragen doorstaan en is niet één op één te vervangen door een willekeurig ander merk. Succes en veel plezier!

 
Categorie Marketing Advies