Ben je een merk? Laat het zien!
De afgelopen weken viel mijn oog vaak op artikelen over branding en merkbeleving. Misschien wel omdat het een tussenkopje van >1 van mijn recente blogs was. Een kopje dat bleef hangen.
Bedrijven en ondernemers zijn er druk mee, merk ik tijdens gesprekken en workhops. Een merk zijn is blijkbaar iets om naar te streven. En op z’n minst een goede zaak om aan te werken. Kijk, dat zijn dan weer fijne inzichten. En ik kan er iets mee omdat ik er affiniteit mee heb. Ik deel mijn inzichten hier graag om er ondernemers verder mee te helpen.
Ik kom later terug op toepassing van branding en een serieuze - lees professionele - aanpak van je online presentatie. Dat kan een website zijn, maar ook veel meer. Denk aan Social Media, SlideShare, reacties op een forum en ga zo maar door. Gedraag je daarbij als een merk, hanteer jouw corporate impressum. Maar eerst ga ik even 20 jaar terug in de tijd.
Vijftien jaar geleden was ik grafisch ontwerper en corporate communicatiemanager. Ergens midden jaren 90 ging het ‘ineens’ over branding. Het toonaangevende reclamebureau Visser Bay Anders Toscani kwam met een spraakmakende campagne. Schitterende beelden van fotografe Desiree Dolron toonde een Maori met getatoeëerd gezicht en een vrouw met henna-beschilderde handen. Tekens op een lichaam geven extra waarde en lading aan. Het voegt iets toe en haalt de persoon uit de anonimiteit. Zo val je op. Branding dus.
Helpen met kiezen?
Een merk is bedoeld om beter te kunnen verkopen. Een merk zorgt voor onderscheiding van concurrerende producten of diensten. Duidelijk laten zien wie je bent, wat je doet en / of wat je product of dienst is helpt de koper een keuze te maken en voor jou te kiezen. Deze regels gelden al zo lang er verkoop is. Pas ze toe!
In Nederland zijn circa 500.000 bedrijven actief. En die zijn echt niet allemaal uniek en willen dat ook niet zijn. En toch, als je onder de aandacht wilt komen zul je je moeten onderscheiden. Dat kan al door je open op te stellen en je te presenteren. Met een winkel bijvoorbeeld, of een website, een atelier, een vestiging met een openbare ingang. Een marktkraam kan ook, of door een verkoper.
Helpen met kennismaken?
Door een naam te kiezen en je dienst of aanbieding aan te geven heb je al een stapje in de goede richting gemaakt. De richting naar verkoop. Zo maak je het potentiële klandizie makkelijker om de stap naar een kennismaking te maken. Tot je zo dichtbij bent dat je een hand kunt geven, goedendag kunt zeggen, kortom contact kunt maken.
Waar het echt om gaat is indruk maken. En het liefst een indruk die achterblijft. Zo’n Maori vergeet je niet snel. De tatoeages maken indruk. Hennahanden doen dat ook.
Die ervaring is al snel een persoonlijke herinnering. En herinneringen laten zich lastig doorvertalen, laat staan vastleggen. Overbrengen is al helemaal niet te doen. Een goede naam helpt daarbij. En een logo met huisstijl is ideaal. Zo geef je een beeld van wie je bent en wat je wilt.
Helpen met aankopen
Herkenning van een logo beeld zal de ervaring doen herleven. Zo krijg ik bij het zien van het Coca Cola logo dorst, wil ik naar Curaçao als ik het KLM-logo voorbij zie komen en geloof ik dat de door mij gekozen wijn goed is als ik ‘m bij de HEMA koop. Waar of niet, ik geloof in het merk dat de kwaliteitskeus voor mij gemaakt heeft.
Failure is no option, en ik zal dan ook heel gek opkijken als mijn Nokia, iMac of FIAT er ineens mee ophouden. Sterker nog, als dit mij nu zou overkomen zou ik genoemde merken iedereen onmiddellijk afraden. Ik vertrouwde immers op mijn sterke merken. Al jaren!
Merkentrouw bouw je op. Soms gaat dat van vader op zoon en van moeder op dochter. Vaak is die trouw helemaal nergens op gebaseerd. Het ging gewoon jaren goed. Die Miele ging niet stuk en dus heeft dochter ook een Miele gekocht. Vader scheerde zich met Wilkinson dus doet zoon dat nu ook. Dat werk.
Personal branding
Een merk is bedoeld om beter te kunnen verkopen. Maar hoe zit dat als je een persoon bent? Personal branding, bestaat er zoiets?
Ik denk van wel. Bekijk deze clip van mijn grote held Gary Vaynerchuk @garyvee, hier te gast bij Piers Morgan @PiersMorganLive:
Gary heeft een vorm gevonden om zijn boodschap uit te dragen. Hij doet dat verschrikkelijk enthousiast en verschrikkelijk consequent. En het is vooral dat laatste waarvan je kunt leren. Analyseer zijn berichten en boodschappen maar eens. De huisstijl ontbreekt maar er is wel degelijk een stijl. Zijn eigen stijl. Hij maakt zijn ambities duidelijk, geeft zijn mening en is uitgesproken authentiek. In deze clip maakt hij zijn reputatie waar: hij geeft aan waar hij voor staat en hij draagt dit met verve uit.
Een merk zorgt voor onderscheiding van concurrerende producten of diensten. Maar hoe onderscheiden we persoonlijke berichten? Op social media bijvoorbeeld. Door consequent en in een stijl – jouw eigen stijl – te twitteren, reageren, delen of beeld te gebruiken. Ga er maar eens voor zitten en kijk hoe ver je komt.
Loop je vast of heb je een vraag: stel ‘m en laat het me weten!
Volgende keer: toepassing van branding in je online presentatie.
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2015,
Albert Mensinga @AlbertMensinga
Top artikel, Albert Mensinga, bedankt!
Dank je Alma.