Hoe wordt u een Meesterlijk Merk? 8 Personal Branding-tips
Veel mensen denken dat personal branding alleen handig is voor beroemdheden. Maar iedereen kan baat hebben bij het benadrukken van zijn sterke punten, het etaleren van zijn unieke waarde en het achterlaten van een eerste indruk die beklijft en die zorgt voor nieuwe cliënten en nieuwe business. In dit artikel vindt u een achttal tips die u kunt gebruiken bij het bouwen aan uw eigen Meesterlijke Merk.
1. Creëer een successen-portfolio
Of u dat nu op uw website of in een geprinte portfolio doet, maak uw successen uit het verleden zichtbaar (ze zijn namelijk een garantie voor de toekomst!). Vraag cliënten om een testimonial en vraag of u een ervan als case study te mogen publiceren. Hiermee bouwt u betrouwbaarheid op waarmee u potentiële cliënten over de drempel helpt omdat u hen ermee overtuigt dat u voor hen net zulke resultaten weet te behalen.
2. Professionaliseer uw Linkedin-profiel
De juiste combinatie van de verschillende elementen van Linkedin maken het makkelijker om uw diensten te verkopen en maken u toegankelijker voor uw potentiële cliënten. Juist voor advocaten is het belangrijker wat anderen over uw merk zeggen dan wat u zelf zegt (en DAT u dat zelf zegt). Als mensen hoog opgeven over uw werkethiek en uw resultaten, vraag dan of zij een Recommendation schrijven op Linkedin. (Lees hier mijn artikel over een professioneel Linkedin-profiel).
3. Woon netwerkbijeenkomsten bij
Dit is een ideale manier om uw netwerk uit te breiden en uw boodschap te verkondigen. Onderzoek waar uw doelgroep bij elkaar komt. Wees overtuigd van uw expertise en weet hoe te praten over wat u doet. Welke juridische diensten levert u? Wat maakt u anders dan andere juristen die op het zelfde vlak actief zijn?
4. Spreek op evenementen
Dit is nog veel effectiever dan alleen aanwezig zijn en het maakt het mogelijk om uw expertise aan een groot publiek zichtbaar te maken. Veel bezoekers van een evenement zullen u na afloop benaderen met vragen, zullen u in contact brengen met interessante mensen of hebben mogelijkheden voor business. Spreken op evenementen kan een krachtige manier van 'adverteren' zijn als u niet uw diensten, maar uw expertise verkoopt.
5. Schrijf artikelen
Dit is een fantastische marketingtool. Afhankelijk van uw schrijfervaring en de kracht van uw merk, kunt u uw artikelen aan verschillende media aanbieden. (Online) Tijdschriften, websites en blogs zijn goede plaatsen om bijdragen aan te leveren en zorgen ervoor dat uw Meesterlijke Merk zichtbaar wordt. Als u tijd hebt, begin uw eigen blog op uw website of gebruik een specifieke weblog voor juridische onderwerpen.
6. Zorg ervoor dat alle onderdelen van uw merk up to date zijn
Zodra uw naam en merk steeds bekender worden, zorg er dan voor dat u relevante informatie mee laat groeien. Update regelmatig uw Linkedin-profiel door uw laatste contacten toe te voegen, uw ervaring bij te werken en uw samenvatting aan te passen. Hoe bekender u wordt vanwege uw expertise, hoe meer informatie er te delen is. Daarbij: als informatie over u en uw merk niet actueel is, dan komt dat niet erg professioneel over.
7. Blijf in beeld
Zoek eens via Google naar andere bloggers in uw niche en kijk wat zij doen aan hun branding. Leer daarvan. Voor tips hoe je als advocaat goed kunt bloggen: 5 tips voor een succesvolle juridische blog
8. Overdrijf niet met social media
Linkedin, bloggen, etc. het lijkt allemaal heel veel werk. Dat is het ook, als je er geen plan voor maakt. Laat social media u niet te veel afleiden van uw dagelijkse werkzaamheden. Probeer diverse tactieken uit en ontdek wat voor u werkt. Als spreken op een bijeenkomst u bijvoorbeeld twee nieuwe cliënten oplevert en een maand bloggen hetzelfde doet, kies dan voor dat wat u het minst tijd kost en het meeste oplevert.
Uiteindelijk gaat het erom dat u uw expertise zichtbaar maakt en dat uw reputatie groeit. Hoe doet u dat op dit moment? Maakt u optimaal gebruik van de mogelijkheden die het internet tegenwoordig biedt? Belangrijk is wel dat u nadenkt over hoe uw merk eruit zou moeten zien, zowel visueel als inhoudelijk. Het gaat er tenslotte om dat uw Meesterlijke Merk uniek, opvallend en gericht op de toekomst is.
Stuk voor stuk heel goede aanbevelingen. Een aanvulling wil ik er nog graag op geven om dit te doen vanuit een totaalaanpak. Een bepaalde missie c.q. Why (waarom) van het bedrijf vanuit een 'stip' op de horizon als onderscheidend doel. De twee 'kapitalen' klanten en medewerkers kunnen hier een grote rol in spelen (hen betrekken in een 'onderzoek') omdat zij het zijn die 'tevreden' moeten zijn met elkaar (inclusief het product of dienst wat men verkoopt). Een creatief concept wat recht doet in tekst en beeld aan de 'stip op de horizon' doet dan wonderen. Een beproefd traject. Succes, Paul Kruijssen, Merk- & Identiteitbouwer P Projects, Mensen maken het Merk