Marketingtrends blijven zich maar ontwikkelen. Als bedrijf of als marketeer moet je deze trends nauw in de gaten houden en er tijdig op inspelen. In deze blog worden de belangrijkste marketingtrends voor de toeristische sector 2015 uiteengezet.

De gast staat centraal
De tijd waarin marketeers bepaalden welke boodschappen de consument te zien krijgt, is allang voorbij. Tegenwoordig bepaalt de consument, in de toeristische branche de gast, zelf in hoeverre zij benaderd wil worden door bedrijven. Dit dwingt marketeers om meer persoonlijke content, aanbiedingen en acties op te zetten, bijvoorbeeld via sociale media en op websites, maar ook zeker via e-mailmarketing. In 2014 werden de mooiste resultaten geboekt via e-mailmarketing en de voorspelling is dat in 2015 dit ook het geval zal zijn, omdat via dit kanaal je een 1 op 1-relatie hebt met de ontvanger.

Transparantie loont
De belangrijkste eigenschap voor een bedrijf is transparantie. Wees eerlijk over wie je bent en wat je doet en geef de gast een kijkje in de keuken. Besteed geen tijd aan misleidende boodschappen, want dat werkt niet. Integendeel! Het kost meer dan dat het oplevert.

Gasten hechten waarde aan ‘echte’ ervaringen. Er wordt op Zoover gekeken voordat er een vakantie wordt geboekt en er wordt aan kennissen gevraagd om ervaringen voordat er daadwerkelijk met een bedrijf in zee wordt gegaan. Door ervaringen (online) te delen, krijgen gasten steeds meer macht en verliezen bedrijven de grip op wat de wereld te zien en te horen krijgt. Dat is niet iets slechts. Wanneer gasten krijgen wat ze verwachten, wordt dat gewaardeerd. Wanneer verwachtingen echter niet worden waargemaakt, levert dit een hoop negatieve reclame op voor het bedrijf. Besteed dus in 2015 geen tijd aan misleidende boodschappen.

Human advertising
Een mening uiten kan op ontelbare manieren. Als je een brief schrijft naar een bedrijf, heeft dat vaak weinig effect: het bedrijf biedt haar verontschuldiging aan voor een voorval en wellicht een bosje bloemen. Je mening duidelijk maken via social media heeft veel meer effect! Bedrijven zijn maar wat huiverig voor negatieve aandacht die iedereen kan zien.

Ervaringen met een bepaald product of bedrijf worden verzameld op websites met user-generated content, zoals Kieskeurig.nl. Dat ervaringsdeskundigen anderen informeren, heet reviewmarketing. Er is ook een andere soort human advertising, namelijk word of mouth-reclame. Hierbij zijn de rollen omgedraaid: de gasten zijn de zender en zij bepalen de boodschap. Omdat aanbevelingen van mensen die je kent met 92% het meest van alle kanalen worden vertrouwd, kun je mond-tot-mondreclame dus nog steeds zien als het meest krachtige marketinginstrument.

Doe maar gewoon, maar doe het wel goed!
Nederlanders blijven Nederlanders: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. En het liefst dan zo goedkoop mogelijk. In 2015 lijkt dit echter te verschuiven. Mensen willen genieten van basisdingen, maar dan wel op een superieur niveau. Er is minder te besteden, dus hetgeen dat besteed wordt moet dan wel goed zijn. Het moet een speciale beleving zijn die ervoor zorgt dat de gast zich waant in een ‘andere wereld’.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen vaker een dagje uit willen om even weg te zijn uit de sleur van alledag. Het doel is om een bijzonder moment samen te beleven met familie of vrienden. Omdat er toch niet met geld gesmeten wordt, krijgen spaarprogramma’s ook steeds meer positieve aandacht van de gast. Op deze manier hoeft toch niet de volledige prijs te worden betaald, maar kan de gast wel genieten van unieke en exclusieve aanbiedingen.

De verwachting voor de toeristische branche in 2015 is dat mensen er meer op uit willen. Een avondje theater zal gepaard gaan met een overnachting, de korte (2- of 3-daagse) arrangementen worden nog populairder en ook de landsgrens wordt nog minder een grens.

Houd als bedrijf of marketeer wel in de gaten dat trends maar trends zijn. Het belangrijkste is dat een bedrijf écht is zoals het is. Neem trends mee, speel er op in, maar houd vooral je eigen identiteit (en houd deze transparant).

Hanneke Kregel

 
Categorie Marketing Advies