Waarom een beetje onrust in jouw MKB bedrijf goed is....
Is jouw MKB bedrijf een Sleeping Beauty?
3 tips voor het wakker kussen!
Michiel Muller is de ondernemer die Tango en Route Mobiel op de kaart zette en hij is een heel interessante en vermakelijke spreker voor ondernemers (zie speakersacademy). Ik heb hem horen vertellen over hoe leuk het is - en renderend! - om in een markt van 'Sleeping Giants' aan de gang te gaan. Daarover meer in dit blog. Maar misschien is jouw kleine bedrijf wel een 'Sleeping Beauty' en is het hoog tijd om deze wakker te gaan kussen! Lees daarvoor de 3 praktische tips.
Wat is een Sleeping Giant?
Dit is een groot bedrijf dat het al jaren goed doet, goed verdient en zich comfortabel voelt in de sector waar het opereert. Daardoor is het bedrijf aan het slapen; niet echt alert op wat er anders kan en moet in de markt. En niet klaar voor een nieuwe speler die gaat 'omdenken' en een paradigma verschuiving in de industrie teweegbrengt.
Denk aan Shell, BP, Texaco en dergelijke als de Sleeping Giants. Tango kwam met een vernieuwend concept - kleine onbemande pompen - en heeft deze slapende reuzen overvallen. Tango is in korte tijd enorm gegroeid, zakelijk zeer succesvol en hun concept heeft inmiddels navolging gekregen. Tango pakte een enorme voorsprong door vernieuwing en heeft een stuk van de markt veroverd op de Sleeping Giants.
En jouw eigen bedrijf dan?
Leuk verhaal natuurlijk als het over andere bedrijven gaat ('ha ha die Shell die zat te slapen... en wat een slim concept die Tango!'). Maar het verhaal zou natuurlijk anders zijn als je zelf die Shell was... En misschien is dit minder ver van ons bed dan we wel eens denken. Natuurlijk heeft de crisis erin gehakt, maar ik kom ook bij MKB bedrijven waar het eigenlijk al heel lang best goed gaat. Er wordt misschien niet hard gegroeid, maar soms is dat ook niet de ambitie.
Het is niet meer dan menselijk dan dat we van die status genieten en misschien iets meer achterover hangen dan verstandig èn leuk is. Niet verstandig vanwege het toekomst risico; het blijven voortbestaan van het bedrijf in de toekomst zou wel eens in het geding kunnen zijn. Maar ook minder leuk omdat vernieuwen en progressie maken in een bedrijf leuk en motiverend is!
Is jouw MKB bedrijf misschien een beetje zo'n 'Sleeping Beauty'?
Een prachtbedrijf dat eigenlijk nóg mooier en levendiger kan worden?
1. Houd je bedrijf klaarwakker
Voor we het weten hebben we argumenten bedacht waarom bij ons bedrijf ècht geen sprake is van 'sleeping' en dat we hélemaal klaar zijn voor eventuele gevaarlijke concurrenten. Maar dan denk ik weer even aan Michiel Muller die een plaatje liet zien van vliegtuigmaatschappijen. Allemaal grote en goedlopende bedrijven tot rond de afgelopen eeuwwisseling. Kennis en kapitaalintensief, dus een niet erg makkelijke sector om toe te treden. En toch is van al die bedrijven nu nog maar 1 of 2 over. De rest is failliet of alleen nog een 'merk' in een ander bedrijf....
Tip 1 is daarom: zorg dat je je niet te comfortabel voelt maar hou wat onrust erin als je stilstaat bij jouw bedrijfsstrategie. Zoek manieren om de onrust en creativiteit te blijven voeden door uitwisseling met anderen en je te informeren. Stel jezelf bewust bloot aan de Michiel Mullers van deze wereld ; )
2. Wake-up calls
Tip 2 is om 'customer focus' zoveel mogelijk in je werkproces in te bakken. Hoe kan je ervoor zorgen dat het een plek heeft waar niemand omheen kan? En dan niet alleen als het gaat om de tevredenheid over de dagelijkse service, maar vooral ook als het gaat om contact met je doelgroep over wat ze eigenlijk ècht willen. Dit zijn namelijk de wake-up calls die je nodig hebt om wakker te blijven.
Om te beginnen kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om niet langer alleen te vragen 'Ben je tevreden over ons product?' maar bijvoorbeeld ook 'Wat zou je nog net iets meer tevreden maken over ons product? Hoe zou dat eruit zien?' of 'Even los van wat er mogelijk is... waar droom je van als het gaat om .... ?'. Dit lijkt misschien een open deur, maar lang niet elk bedrijf vraagt dat aan zijn klanten.
Benchmark niet alleen hoe jouw bedrijf het doet t.o.v. vorig jaar of de sector. Maar sta bijvoorbeeld ook stil bij hoe jouw bedrijf het had kunnen doen, dus t.o.v. het potentieel van je bedrijf.
3. Betrek je hele team
Het helpt natuurlijk heel erg als je hele team betrokken is bij het wakker houden en de 'customerfocus'. Tip 3 is om daar dus voor te zorgen. Maar.... de ervaring leert dat dat niet eenvoudig is. Veel ondernemers voelen zich wel eens in de steek gelaten door hun personeel als het over dit soort vraagstukken gaat. Er wordt onvoldoende verantwoordelijkheid genomen, meegedacht of initiatief genomen ervaart de ondernemer of leidinggevende. De eerste stap is om het daar niet bij te laten en dingen te blijven uitproberen om te kijken wat werkt om je team veel meer te betrekken bij wat er op strategisch niveau nodig is.
NB : Een tip is om hiervoor Kanban (uit de Scrum / Lean / Toyota / Agile hoek) te gebruiken. Snel en eenvoudig te implementeren, en dit zorgt voor dagelijkse focus op de 'workflow', goede samenwerking, motivatie en aandacht voor 'customer focus'. Verandert - in eerste instantie - niet je bedrijf, alleen het overleg over en het inzicht in het werk. Zonder van alles overhoop te gooien en met weinig gedoe. Super pragmatisch en het leidt tot positieve veranderingen in kleine stappen. Ik ben fan! Wil je meer weten of heb je misschien interesse om dit in jouw bedrijf te implementeren, vind mij dan op www.simpelhr.nl
Succes!
Cora Hagen
www.simpelhr.nl
HR manager & Teamcoach voor het MKB
- als jouw werknemer niet functioneert zoals jij graag wil
- of als je met jouw team een sprong wil maken in rendement en werkplezier (en zelf tijd wil besparen!)
Prima blog past helemaal ook in mijn denken over bedrijven. Innoveren en je onderscheiden om niet puur in een prijzenoorlog terecht te komen indien je niet onderscheidend bent. Daarnaast optimaal gebruik maken van je twee kapitalen; Medewerkers en Klanten om hun zienswijze en passie te gebruiken voor de stip op de horizon. Altijd mooi om samen te zoeken naar het verschil! Paul Kruijssen, Merk- & Identiteitbouwer P Projects, Mensen maken het Merk