Hoe presenteer je 'duurzaam' net zo sexy als George Clooney?
Vorige week werd ik gebeld door een vriendelijke Belgische jongeman.
“Mevrouw, ik ben van Nespresso en bel voor een klantonderzoek.”
Of ik mee wilde doen.
Ik zat midden in een montage van een videoblog en was nodig toe aan een break.
“Ja hoor, ik doe mee.”
Na een aantal vragen over cupjes, drinkgerei en smaken kwam de laatste vraag:
Als u één dag directeur zou zijn van Nespresso, wat zou u dan veranderen?
Poeh, leuke maar lastige vraag.
Ik vind de koffie heerlijk en heb m’n favoriete smaak. De producten en de website zien er mooi uit.
En George Clooney, hmm, daar kijk ik graag naar. Die tv-spotjes vervelen nog niet.
Best oké allemaal.
Ik had nog wel een vraag:
Hoe duurzaam is jullie koffie eigenlijk?
Afgezien van de recyclezak, wist ik niets over duurzaamheid bij Nespresso.
Dat had ik natuurlijk veel eerder uit kunnen zoeken op de website.
Maar zoiets komt er dan niet van. Meteen een punt dat ik zou veranderen
Nespresso kan er veel meer aan doen om de boodschap over duurzaam produceren aan mij te vertellen.
Zonde dat je dat pas na wat zoeken op de website vindt.
Teveel moeite.
Het moet toch op een presenteerblaadje aangeboden worden
De jongeman vertelt over eerlijke salarissen voor boeren, handgeplukte koffiebessen en recycling van cupjes.
Wel zei hij erbij dat jammergenoeg maar 20% van de klanten gebruik maakt van de recyclezak.
Ah, nog een punt van verbetering. Klanten stimuleren om te recyclen.
En toen hoorde ik iets nieuws in ons gesprek.
Binnen een straal van 50 km rondom Brussel worden alle bestellingen met een fietskoerier geleverd.
En er zijn plannen voor Nederland.
Waarom vertelt Nespresso dat verhaal niet?
Nergens op de website lees je over de fietskoeriers. Na lang zoeken op Google vond ik PedalBXL,
het bedrijf dat o.a. voor Nespresso bezorgt op de fiets. Op hun website lees ik
“Pedal Bicycle Couriers fietsen voor George Clooney”.
Recyclen, eerlijke salarissen, fietskoeriers, hoe maak je ze sexy?
In een presentatie vergroot je de aandacht van het publiek door een verrassend element in te bouwen.
Zoals bijvoorbeeld in de TEDtalk van Bill Gates (start bij 5.00 min) over de bestrijding van malaria,
waarin hij muggen loslaat in het publiek en zei: “Er is geen reden waarom alleen arme mensen de ervaring zouden hebben.”
Hoe verrassend zou het zijn als George op de facefiets bij lieftallige dames cupjes bezorgt
(waar hij natuurlijk pas vertrekt nadat hij een kopje ristretto heeft gedronken)?
Als ik de directeur zou zijn voor één dag, zou ik het wel weten.
Blijkbaar is Nespresso zich hier ook van bewust. Zij hebben tijdens een pitch op het Branded Content event twee weken terug aangegeven volledige focus te willen op het onder aandacht brengen van duurzaamheid. Als het goed is zal het dit jaar prominent zichtbaar worden en wordt nespresso meer dan George alleen.
Verstandig van Nespresso, want ze doen al veel maar laten het niet zien. Dat gesprek met die meneer uit Brussel was heel leuk en informatief. Uit de koffie die terugkomt via de recylezak wordt bijvoorbeeld weer energie gehaald. Voor het al dan niet invoeren van de fietskoerier zei hij dat de levertijdbelofte nog een obstakel is. Maar ik zie dat niet zo, als m'n koffie per fiets komt, wil ik best een dagje langer wachten.
Zo zou ik ook wel willen presenteren, stuk wat er geschreven is geweldig en duidelijk!!!
Dank je wel Sjaak. Bill Gates was een slechte spreker. Hij heeft de afgelopen jaren veel zorg besteedt aan het verbeteren van de inhoud en structuur van z'n presentaties. En van z'n Powerpointslides. Ik vermoed dat hij ook heel wat uren oefening achter de rug heeft. Zo zie je maar dat presenteren een vaardigheid is die iedereen kan leren.