Artikelcodering moet op de schop
Het ziet er soms zo mooi uit, maar toch kan een proces muurvast zitten. Degene die het raderwerk op onderstaande afbeelding probeert te laten draaien, zal beseffen dat hier een beetje te veel samenhang is aangebracht.
Voordat computers hun intrede deden, was het zoeken naar het juiste artikel een moeizame bezigheid. Men bedacht handigheidjes door belangrijke kenmerken onder te brengen in het artikelnummer, tekening nummer of de benaming. Ervaren medewerkers kenden de syntax en codes uit hun hoofd en wisten via die artikelcodering verbazingwekkend snel de weg te vinden.
In de huidige tijd is dat niet meer nodig. Moderne systemen op gebied van PLM (Product Lifecycle Management) vullen een in de loop der tijd ontstane behoefte naar steeds meer gekoppelde informatie in. Men is steeds meer eisen gaan stellen aan de informatie die over een bepaald artikel beschikbaar gesteld wordt, gedurende de hele levenscyclus van een product. Vak- en brancheverenigingen hebben coderings- en categoriserings structuren uitgewerkt die naadloos door PLM software kan worden opgepikt.
Toch worden die mogelijkheden nog vaak niet benut. Ook bij implementatie van nieuwe systemen blijven de vertrouwde coderingen vaak overeind en worden classificatie tabellen niet gevuld. Om hele goede redenen: het is vertrouwd, veel werk om om te zetten en de druk op de organisatie is bij zo'n implementatie al hoog genoeg.
De keerzijde is, dat met het uittreden van de ervaren medewerkers een hele nieuwe generatie moet leren werken met oude coderingen. Dat is een flinke investering om nieuwe mogelijkheden niet te hoeven implementeren. Door diezelfde tijd in te zetten voor het vullen van de classificatietabellen wordt het overbodige tandwiel gelicht en komt het raderwerk weer in beweging. De strategische mogelijkheden worden verruimd en het wordt aantrekkelijk voor een jonge generatie medewerkers om er mee te gaan werken.
Heeft u ook hulp nodig om dit goed op te zetten ?