Opzij, opzij opzij! Herman van Veen zong jaren geleden al over de mens met stress, die geen tijd heeft om stil te staan en alsmaar doordendert als een trein die niet is te stoppen. Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan.
Ondernemen kan chaotisch en vol stress zijn.Onvermijdelijk, het hoort er nu eenmaal bij, omdat je alles moet kunnen en alles zelf moet doen, omdat de klant koning is en daarom altijd tussendoor kan bellen met een vraag, omdat….. Je kent zelf ongetwijfeld ook veel redenen om stress te verklaren.

Ik ken behoorlijk wat ondernemers die altijd druk zijn. Die van hot naar her rennen en soms drie dingen tegelijk doen. Omdat het nu eenmaal erbij hoort. Omdat ze niet anders kunnen. Ken jij ze ook? Of ben je zelf zo’n ondernemer?
Stressgedreven ondernemen kan soms best een boost geven, ik geef het toe. Maar vaak heb je alleen maar last van stress, om nog maar te zwijgen over het effect op je klanten. Het goede nieuws is: Je kunt de stress verminderen. Door je regelmatig dé vraag te stellen: Waarom doe ik dit eigenlijk?

Ik hou niet van ondernemers die chaotisch en druk zijn. Ik word er altijd onrustig van en denk dan aan zijn klanten die ook moeten merken dat er nooit écht gelegenheid is om een vraag te stellen of ergens rustig over door te praten. De uitstraling die je als ondernemer hebt is superbelangrijk. In mijn beleving doe je iets niet goed als ondernemer als je alsmaar rent, springt, vliegt, duikt, valt, opstaat en weer doorgaat. Je loopt het risico dat je niet meer opstaat….
Waarom doe ik dit eigenlijk?

Je ziet overal mogelijkheden die je niet kunt laten liggen. Ondernemen is kansen zien en ze grijpen. Bevriende ondernemers komen met voorstellen en ideeën die goed klinken en waar zeker geld mee valt te verdienen. Fantastisch natuurlijk!
En als je er niet meteen iets mee doet gaat een ander het doen. Dus zet je een tandje bij en ga je er mee aan de slag. Hoe kan ik hier iets mee bereiken? Heb ik geld nodig, is er markt voor, businessplan, en wat kost een website? Om vervolgens na een paar dagen of weken te besluiten dat je het verder maar laat rusten.
Waarom doe ik dit eigenlijk?

Netwerkborrels zijn een prettige manier van acquisitie doen. Ze kunnen erg leuk en inspirerend zijn. Het is het nuttige met het aangename combineren. En uiteindelijk leveren ze je betaalde opdrachten op. Zegt iedereen. Iedereen doet het en dus wil ook jij er bij zijn.
Ook na afloop kosten ze vaak nog extra tijd. Je wilt niet dat de persoon die je gisteren hebt ontmoet je meteen weer vergeet. Dus stuur je een dag later een email of een bericht via LinkedIn om te zeggen dat je het gesprek erg prettig vond en hoopt elkaar binnenkort weer te spreken. Of je maakt meteen een vervolgafspraak met koffie of lunch. Een simpele afweging van kosten (tijd, geld) versus baten (omzet) laat bijna altijd zien dat netwerkborrels verliesgevend zijn.
Waarom doe ik dit eigenlijk?

Soms is de dag voorbij en weet je niet wat je hebt gedaan. Je begon met het schrijven van een offerte en die is aan het eind van de dag nog steeds niet af. Het begon met de stress omdat je niet zeker was van de prijs die je moest vragen. En toen kreeg je een belangrijk telefoontje tussendoor waar je direct op moest handelen. En o ja, dat vervelende mailtje moest écht vandaag de deur uit. En eindelijk nam je de tijd om dat artikel te lezen om inspiratie op te doen. Meteen ook je collega-ondernemer gebeld om jullie plan nog even door te spreken. En toen…
Waarom doe ik dit eigenlijk?

Vanaf nu geen kansen meer grijpen en geen netwerkborrels meer? Natuurlijk is dat niet wat ik wil zeggen. Het is echter wel goed om voor je iets gaat doen,  je af te vragen waarom je het wilt doen. Waarom is dit een kans die je niet kunt laten liggen? Waarom moet er direct actie worden genomen? Waarom is deze netwerkborrel voor jou belangrijk? Als het echt bij je past, als je de waarom-vraag bevredigend kunt beantwoorden,  dan besluit je om het te doen. Of niet.

 
 
Categorie Organisatie Advies