Wat is het beste marketing budget?
Stel je hebt het beste idee of geweldig product maar geen idee om het aan de man te brengen, en dan heb je marketing nodig. In de marketing industrie stikt het van de ideeën en strategieën en het is daarom dat velen verstrikt raken in welke marketing strategie ze moeten gebruiken tegen welk budget.
Hier houden we een aantal strategieën en bedrijven tegen het licht om te zien wat en passend budget is voor uw marketing campagne.Het is niet altijd eenvoudig vast te stellen wat je budget zou moeten zijn, maar dat je een budget zou moeten hebben voor marketing is eigenlijk noodzakelijk. De eerste vraag wat meeste marketeers stellen is:” Wat is uw budget?”, Dan worden de ogen van de klant zo groot als schoteltjes en is het antwoord dat er werd gedacht dat de marketeer daarvoor op die stoel zou zitten.
Marketing wiskunde
Nieuwe bedrijven. Voor nieuwe bedrijven die een jaar tot vijf jaar bezig zijn wordt er een stelregel gehanteerd van 12 tot 20 procent van de bruto inkomsten te reserveren voor marketing. Bedrijven die minder dan een jaar bezig zijn zullen eerst hun zuurverdiende geld moeten investeren in het levensvatbaar maken van hun bedrijf maar zouden er verstandig aan doen om zoveel als mogelijk te investeren in marketing.
Gevestigde bedrijven. Voor bedrijven die reeds meer dan vijf jaar bezig zijn en al een naamsbekendheid hebben opgebouwd wordt geacht om ca 6 tot 12 procent van hun bruto opbrengst te reserveren voor marketing. Dit lijkt best wel veel echter nieuwe bedrijven willen nog steeds markt veroveren en hun naamsbekendheid vergroten en dat kost tijd en geld. Wanneer men al behoorlijke naamsbekendheid heeft verworven kan het marketing budget omlaag, echter ook dan moet men niet inslapen en uitkijken naar wat de concurrentie doet.
De kip en het ei marketing
Ik moet mijn naamsbekendheid vergroten maar heb nog niet voldoende middelen om mijn marketingbudget te vergroten, klinkt bekend?. Dat heet nou de kip en het ei marketing, om je merk te vergroten is het nodig om veel eieren te breken. Bij een goede startup wordt veel geld uitgegeven aan marketing, als voorbeeld hebben we Zalando die het merk door allerlei reclame op de kaart hebben gezet maar die hebben ook een enorm marketing budget gereserveerd. Wanneer je niet met zulke budgetten werkt zul je de verdiende euro’s goed en zo effectief mogelijk moeten inzetten. Niets is zo frusterend om je zuur verdiende geld uit te geven aan iets wat niet werkt, dus doe het de eerste keer goed.
Welke je niet moet missen
Het klinkt als een uitnodiging voor een feestje of netwerk borrel die je niet moet missen maar hieronder volgen een paar voorbeelden waaraan je je geld en tijd wel zou moeten uitgeven.
- Merkbeleving
- Website
- Social Media
- Adverteren
- Content
- Evenementen en Netwerken
Uiteraard zal de hoeveelheid tijd en geld gespendeerd aan ieder onderwerp per product of service verschillen maar hier zijn wel de belangrijkste marketing tools opgesomd. Wanneer je ged gaat uitgeven dan is het verstandig aan de hierboven genoemde marketing technieken. We gaan nu uiteenzetten hoeveel per onderwerp het zou kunnen zijn.
- Merkbeleving.
Goedkoop: Zelf ontwerpen van logo en merk, website en social media (ca € 300,-)
Goed: Inhuren van een klein marketing bureau voor logo, merk, website en social media etc. (ca €2000,- a €3000,- per jaar)
Geweldig: Inhuren van een groot marketing bureau die alles voor je regelt van merkbeleving tot media etc. (ca € 10.000 per jaar)
- Website.
Goedkoop: Zelf maken en content schrijven (gratis alleen hosting)
Goed: Op maat gemaakt website voor jou met geschreven content (ca € 500,- tot € 2500,-per site)
Geweldig: Laatst technieken en volledig op maat geschreven website met alles erop en eraan ( ca € 10.000)
- Social Media.
Goedkoop: Zelf social media kanalen aanmaken en zo vaak als mogelijk erop plaatsen (gratis, veel tijd)
Goed: Inhuren klein marketing bureau en laten doen zodat je bedrijf op de kaart gezet wordt (ca € 1200,- tot € 3000,- per jaar)
Geweldig: Inhuren groot media bureau die je bedrijf op social media op de kaart zet en ook contact met je gevolg onderhoudt (€ 350,- tot € 1500,- per maand)
- Content schrijven.
Goedkoop: Neem een stagiaire die content kan schrijven
Goed: Huur een content schrijver of klein marketing bureau, kijk op diverse freelance platforms (ca € 50,- tot € 150,- per aantal pagina’s)
Geweldig: Huur een gespecialiseerd bureau welke letten op alle aspecten ook om gevonden te worden (ca €250,- tot €1000,- per pagina)
- Evenementen en netwerken.
Goedkoop: Ga naar beurzen en open koffie clubs om te netwerken (ca €5,- a €20,- euro per keer)
Goed: Ga zelf op een beurs staan (desnoods met iemand) en/of wordt lid van netwerk clubs (ca 500,- tot € 10.000,- per jaar)
Geweldig: Laat je beurs verzorgen van a-z en wordt lid van diverse netwerk clubs (ca € 5000,- tot €300.000 per jaar)
Er bestaat geen toverstokje om te zeggen wat de beste strategie is voor jouw bedrijf, het ligt er aan wat je aanbiedt en via welke kanalen je het beste resultaat zult boeken. Het blijft een kwestie proberen en meten om zo de beste strategie voor jouw bedrijf eruit te halen. Er is echter altijd wat te doen, want niets doen is achteruit gan.