CRM software en technologie
Als je een auto koopt, wil je graag weten wat de prestaties zijn en hoe die er uit ziet. Hoe dat bereikt wordt, is van onderschikt belang. Maar als ingenieur wil je wel graag kwijt wat je hebt bedacht om hem 1 op 30 te laten lopen en ook nog met 250 pk.
In dit geval gaat het niet over auto’s, maar over de ontwikkeling van CRM software. Kort gezegd is dat software, die je doorgaans via het web kunt gebruiken, om je klanten beter te bedienen.
Toen ik als geestelijk vader van “Charibase®” de keuze had om een nieuw CRM systeem te ontwikkelen, moest er eerst voor technologie gekozen worden. Het doel was duidelijk; het moest state-of-the-art, productief en betaalbaar zijn.
Over de database had ik geen twijfels; Dat moest Microsoft SQL Server worden, want dat is werkelijk het beste product dat Microsoft ooit overgenomen en verder heeft ontwikkeld. Bovendien is het voor de kleinere gebruiker geheel gratis.
Maar over de manier waarop de software gemaakt moest worden (programmeertaal) en het framework dat je daarvoor kunt gebruiken, waren nogal wat varianten mogelijk. Traditioneel wordt de keuze daarvan gedicteerd door de kennis en ervaring van de ontwerpers; soms met trekjes van een ware religie.
Onder het mom van “herbruikbaarheid” is ironisch genoeg heel erg veel code nodig om heel weinig en statische functionaliteit te creëren. Sommige organisaties zijn zelfs trots op hun hoge aantal geproduceerde programmaregels. “Veel noten, maar weinig muziek”, zou Louis Armstrong gezegd hebben, maar kan het ook anders?
Ja, het kan anders en daarvoor heb ik, gebruikmakend van wereldstandaarden, een zéér eenvoudig framework samengesteld waarmee software héél effectief kan worden ontwikkeld, beheerd en getest. Ter illustratie: De broncode van het complete CRM Node systeem – met alle denkbare functionaliteit die je van een flexibel CRM systeem mag verwachten - omvat slechts 3 miljoen tekens.
Een tipje van de sluier..
Elke pagina/venster, wordt vastgelegd in de database en is als volgt opgebouwd:
Aan de serverkant wordt gewerkt met Microsoft C# (DotNet) volgens het Model View Controller (MvC) systeem. Het interessante is dat er met één standaard controller (single controller paradigm) gewerkt wordt.
Aan de cliënt zijde is in deze applicatie gekozen voor de befaamde, op JQuery gebaseerde, "Kendo" componentenset van Telerik ©. Deze biedt een hele collectie professionele componenten, waaronder auto-complete velden, date/time pickers, resizable popup-windows, multi level data grids, datasources en een viewmodel.
Het resultaat: CRM Node. Een zéér snelle, goed beveiligde en stabiele applicatie, waarvan de functionaliteit op geen enkele wijze door het gebruikte framework wordt beperkt.
Meer weten? Binnenkort wordt er een e-book over dit onderwerp gepubliceerd, maar stuur mij gerust een e-mailtje.
Categorie Marketing Advies, CRM