marketing en pr2De termen PR (Public Relations) en Marketing worden te pas en te onpas gebruikt en door elkaar gehaald. Tijd om de verschillen duidelijk te maken. Daarom eerst maar even de definities.

Public Relations; “wat een bedrijf doet om te zorgen dat mensen op een bepaalde manier over het bedrijf denken.”

Marketing; “alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten en/of diensten te bevorderen.”

Conclusie; PR draait om imago en marketing verkoop.
 

Op basis van deze conclusie zou je kunnen denken dat het PR veel meer om de ‘softe’ kant van commercie gaat en bij marketing om de keiharde sales. Echter niets is minder waar. Er zit een grote overlap tussen beide specialismen. Het één kan niet zonder het ander.

PR en marketing ‘a perfect match’

Marketing kan niet zonder PR en PR niet zonder marketing. Anders gezegd; als je niet weet wat je commerciële boodschap is en hoe je dit de wereld in krijgt, dan kom je hoe goed je product of dienst ook is geen stap verder. Anderzijds moet vanuit PR-oogpunt ook duidelijk zijn waar je als bedrijf voor staat en wat je product of dienst toevoegt aan deze wereld.

Er moet een eenduidig beeld zijn van waar je als bedrijf/ondernemer voor staat en de producten/diensten die je verkoopt. Een bedrijf met de uitstraling van een discounter zal er niet in slagen om succesvol luxe sieraden te verkopen. Het gaat de kopers van luxe sieraden immers ook om de beleving en uitstraling van het merk. Men wil er mee geassocieerd worden (denk maar aan Apple).

Zelfde tools, ander gebruik

Niet alleen voor grote jongens!
Ten onrechte wordt vaak gedacht dat goede Marketing en PR alleen is voorbehouden aan grote bedrijven met diepe zakken. Juist voor ZZP-ers en MKB-bedrijven zijn er door de vele (gratis) social media kanalen grote kansen om dit goed op te pakken en je te onderscheiden van je concurrent. Maar let op het hebben van een Twitter-account of een Facebook-pagina is niet voldoende. Er moet een strategie achter zitten waarin duidelijk is wat je wilt communiceren, aan wie je de boodschap wilt overbrengen en hoe je deze personen gaat bereiken. Ga eens voor jezelf na, heb jij dit duidelijk in beeld en voer je het ook zo uit?

Het antwoord is op deze simpele vraag moet door veel ondernemers vaak met nee worden beantwoord als ze eerlijk zijn. Is dat erg? Nee, want het biedt mogelijkheden om het beter te doen en daarmee de kans op extra omzet en extra klanten te vergroten.

Om deze reden geef ik samen met een PR-Goeroe (Jennifer Delano) onder de noemer “Waarom Ken Ik Je Niet” regelmatig workshops over hoe je eenvoudig een goede Marketing & PR-strategie kunt opzetten en uitvoeren. Iets voor jou? Kijk dan op www.waaromkenikjeniet.nl

Kost meer energie dan geld

Een goede strategie en vooral de uitvoering daarvan zorgt voor het succes en daarmee voor de extra omzet. Zorg er dan ook voor dat dit goed voor elkaar is en roep de hulp in van een specialist/specialisten. Dit kost misschien wat geld, maar dit zal zich zeker uitbetalen, want wat kost het om een verkeerd imago om te buigen of om alsnog de juiste doelgroep te bereiken als je de verkeerde weg bent in geslagen.

Ben je op de goede weg, dan kost het meer energie dan geld om alle boodschappen die je wilt verkondigen via de juiste kanalen te verspreiden.

Wil je meer weten over Marketing en/of PR?
Neem dan contact met mij op.

 

 
Categorie Marketing Advies