Twittermarketing versus e-mailmarketing
Hoewel e-mailmarketing succesvol is en de budgetten die ervoor beschikbaar gesteld worden nog steeds stijgen, is er de laatste tijd een aantrekkelijk alternatief in opmars. Twittermarketing begint steeds meer terrein te winnen, vooral vanwege het feit dat het opbouwen van e-mailbestanden niet eenvoudig is. Daarentegen is het opbouwen van een groot Twitterbereik veel makkelijker haalbaar. (opmerking: dit blog is geschreven vanuit een B2B perspectief)
Voor- en nadelen van e-mailmarketing
- + Het is snel en goedkoop in vergelijking met de traditionele alternatieven zoals drukwerkverzending en telefonische acquisitie. Gebruikmakend van vaste templates, kunnen leuke e-mailcampagnes snel en efficiënt in elkaar gedraaid worden en vallen de kosten in het niet bij de genoemde alternatieven.
- + Het is zeer direct. E-mails liggen binnen enkele seconden in de inbox van de geadresseerden. Dat maakt het bijvoorbeeld ook makkelijk om in te spelen op verjaardagen en kortlopende acties zoals het opruimen van overtollige voorraden.
- + Eenvoudige personalisatie en segmentatie, althans voor zover gebruik gemaakt wordt van adequate software. Het eerste verhoogt de respons en segmentatie maakt het uittesten van varianten mogelijk.
- + Hoge frequentie is mogelijk: denk bijvoorbeeld ook aan auto-responders en dripmarketing (het versturen van een set van vooraf geschreven boodschappen).
- + Eenvoudig traceerbaar. Informatie over "bouncers", spammeldingen, open- en klikratio's is verkrijgbaar.
- + Referrals: e-mails kunnen makkelijk doorgestuurd worden. Zulke positieve verwijzingen werken weer respons-verhogend.
- + Verhoogt het websitebezoek: e-mails worden (natuurlijk) voorzien van links naar landingspagina's van de website.
- +/- Voor- of nadeel? E-mailmarketing is outbound, dwz pushmarketing. Een e-mail duwt de boodschap naar de ontvanger, waarmee je een actieve rol vervult en niet passief hoeft af te wachten tot iemand via bv de website aan de bel trekt.
- -/- Spam: een nadeel is dat veel e-mails (terecht of onterecht) niet voorbij de spamfilters komen. Dat kun je deels vermijden door woorden als "aanbieding", "korting", "gratis" etc. niet te gebruiken.
- -/- Mailinglijsten: e-mailmarketing is natuurlijk sterk afhankelijk van de beschikbaarheid van kwalitatieve e-mailadressen. Het opbouwen van een relevante e-maillijst kost veel tijd en moeite, mede door een strakke wettelijke regulering.
Voor- en nadelen van twittermarketing
- + Snel en goedkoop: een Twitter account is eenvoudig op te zetten en het is gratis.
- + Laagdrempelig: op vrij eenvoudige wijze kun je nieuwe contacten leggen en snel een groot bereik creëren.
- + Het is zeer direct: je hebt een zeer directe link met je twitter volger en kunt hem of haar dan ook makkelijk en op een informele manier direct aanspreken.
- + Hoge frequentie is mogelijk: handmatig of via tools zijn het aantal tweets enorm op te schroeven. Deels is door de aard van het medium repetitie noodzakelijk, maar je moet wel oppassen dat je geen spammer wordt.
- + Verhoogt het websitebezoek: de links naar de website, die zijn opgenomen in de tweets, verhogen natuurlijk het websitebezoek en zorgen voor conversie.
- + Referrals/Retweets: het is heel makkelijk om tweets te "retweeten", waardoor een boodschap door de ontvanger eenvoudig doorgestuurd kan worden naar zijn of haar volgers en daardoor zelfs viraal kan worden en bij honderdduizenden twitter accounts terecht kan komen.
- + Eenvoudige personalisatie en segmentatie: contacten via Twitter lopen heel direct en informeel en doelgroepen kunnen via Twitterlijsten overzichtelijk uit elkaar gehouden worden.
- + Goed te lezen op smartphone's: smartphonegebruik ligt in Nederland al boven de 75% en daar heeft Twitter goed op ingespeeld. (dit geldt overigens ook voor de meeste e-mailproviders)
- + Vermelding van tweets in Google search results: Google en Twitter rijken elkaar sinds kort wederom de hand. Tweets worden weer in de zoekresultaten getoond, waarbij populaire tweets (af te meten aan het aantal retweets en favorites) bovenaan komen. Dat betekent nog betere vindbaarheid en zal ook bijdragen aan de kracht van de achterliggende website.
- +/- Limitering van de boodschap tot 140 tekens: je kunt het feit dat een tweet niet meer dan 140 tekens kan bevatten zien als een nadeel, maar het dwingt je ook om kort en krachtig te zijn. De gemiddelde internetgebruiker is waarschijnlijk niet al te geduldig gezien de hoeveelheid informatie die hij/zij dagelijks te verwerken heeft. Overigens heeft Twitter vorig jaar Twitter cards (gratis en betaalde versies) geïntroduceerd, waardoor je behoorlijk wat meer informatie in een tweet kunt stoppen.
Opbouw van mailinglijsten en twitter volgers
Er wordt wel gezegd dat de waarde van een bedrijf in de mailinglijst zit. Tegenwoordig kan gerust hetzelfde gezegd worden ten aanzien van de sociale media. Een groot netwerk van sociale media zorgt voor onder meer naamsbekendheid, hoog en relevant websitebezoek, makkelijke interactie met (potentiële) klanten en directe conversie (omzet).
Het internet adagium "meer is beter" volgend is het dus zaak om een zo'n groot mogelijke e-maillijst en zoveel mogelijk Twitter volgers te krijgen. Juist daar blijkt dan dat Twitter een zeer waardevolle aanvulling of zelfs een alternatief kan vormen voor de van oudsher beproefde e-mailmarketing.
De opbouw van een relevante e-maillijst is namelijk in de praktijk niet zo eenvoudig. Een serieus bedrijf kan zich niet veroorloven simpelweg e-mailadressen te kopen en alle spam-regulering te negeren. Er moet dus voor gezorgd worden dat e-mailadressen op een natuurlijke manier verkregen worden en dat degenen achter die adressen expliciet toestemming hebben gegeven voor het zakelijk gebruik ervan.
In de loop der jaren zijn allerlei technieken ontstaan die mensen zover moeten zien te krijgen dat zij zich inschrijven op de nieuwsbrief. Welke techniek ook gebruikt wordt, het is altijd zaak om duidelijk aan te tonen waarom het ontvangen van de nieuwsbrief zo aantrekkelijk is. De meest gebruikte methoden om inschrijvers te krijgen zijn:
- Een duidelijke aanmeldknop op een prominente plaats op de website. Je hoeft je daarbij uiteraard niet tot de homepage te beperken.
- Via de website kunnen e-books, whitepapers, instructievideo's, webinars, kortingscoupons, prijsvragen etc in ruil voor het e-mailadres worden aangeboden ("sociaal betalen").
- Daarvoor kunnen natuurlijk ook zeer effectief de sociale media als Facebook en Twitter ingezet worden.
- Elk klantcontact kan gebruikt worden om de nieuwsbrief te promoten: facturen, pakbonnen, brochures, folders of bij direct contact er gewoon om vragen.
De opbouw van een Twitter account gaat makkelijker. Natuurlijk hanteert Twitter regels tegen al te agressieve opbouw van een Twitteraccount, maar laat ook genoeg ruimte om per jaar toch minstens een paar duizend volgers per account te krijgen.
Wil je snel (kosteloos) je Twitter bereik vergroten, dan vergt dat:
- discipline en volharding bij je volggedrag,
- empathie bij het twitteren (kwalitatieve tweets, interactie)
- coöperatie met andere Twitter gebruikers (retweets en toevoegen van andermans berichten aan favorieten) en
- social share buttons
NB: In rechterkolom naast dit blog afgebeelde E-Book wordt dieper ingegaan op het effectief inzetten van Twitter.
Twittermarketing in de lift
Budgetten voor e-mailmarketing blijven groeien, maar langzaamaan beginnen marketeers toch ook steeds warmer te lopen voor Twittermarketing. Het is snel en goedkoop en het bereik is relatief eenvoudig uit te breiden. Dat maakt niet alleen laagdrempelige interactie met heel veel zakelijke contacten mogelijk, maar zorgt ook voor geweldige en aanhoudende boost voor de website. Een complete vervanger voor e-mailmarketing zal Twitter nooit worden, maar op zijn minst een zeer waardevolle aanvulling.
Het is dus zeker de moeite waard om tijd en middelen in het opbouwen van Twitterbereik te investeren. Zeker gezien het feit dat de beursgang van Twitter anderhalf jaar geleden het bedrijf een enorm werkkapitaal heeft bezorgd, waardoor de continuïteit tot ver in de toekomst gewaarborgd is.
Aanverwante artikelen:
Ik zou er direct inspringen, ware het niet, dat maar zo ongelooflijk weinig beslissers bij bedrijven met meer dan vijf medewerkers actief op Twitter aanwezig zijn. Je boodschap kan dan wellicht heel snel en persoonlijk zijn, maar ... als er vervolgens ontzettend weinig waardevolle ontvangers zijn ... Of zit ik hier helemaal mis mee? Benieuwd naar reacties.
Hallo Willem, In een ideale zakelijke wereld hebben wij allemaal direct contact met de juiste persoon binnen een bedrijf. In de praktijk blijkt dat lastig te realiseren en moeten wij het vaak hebben van trickle down methoden. Toch zitten er meer dan voldoende beslissers op Twitter, ook van grotere bedrijven. Dat heeft alles te maken met een strategie die veel bedrijven voeren waarbij transparantie en beschikbaarheid hoog in het vaandel staan. Het is dan ook belangrijk om je twitter volgers te zoeken in de juiste doelgroepen en daar heel scherp op te selecteren. Wij hebben dat inmiddels heel aardig voor elkaar en zijn dan ook zeer tevreden met de conversie vanuit Twitter.