Franchise, een aanlokkelijk alternatief voor de ondernemer
Kip-ei in ondernemingsland
De overgrote meerderheid van de ondernemers wordt dagelijks geconfronteerd met vele uitdagingen, die zij vaak alleen het hoofd moeten bieden. Gebrek aan financiële en organisatorische mogelijkheden laten hun geen keus, zij zullen veel problemen gewoonweg zelf moeten oplossen. Hun takenpakket is dan ook behoorlijk divers: productontwikkeling, marktkennis, marketing, sales, administratie, personeelsbeleid, regelgeving etc. etc.
Het is daarom dan ook niet verwonderlijk; dat veel ondernemers niet in staat zijn om hun onderneming op een hoger plan te tillen. Daardoor blijft een meer efficiënte taakverdeling buiten bereik. Dat is een frustrerende, maar oh zo bekende kip-ei-situatie. Hoe creëer je voldoende momentum om van servet naar tafellaken te springen? In dit blog beperken wij ons tot één oplossing; franchise.
Franchise, de ideale kruiwagen?
Een beproefde oplossing biedt franchise. Natuurlijk is er geen franchiseformule voor elke tak van ondernemingssport, maar er zijn er wel heel veel. Zo biedt de Nationale Franchise Gids informatie over 850 verschillende franchiseformules aan.
Toegegeven, daaronder bevinden zich ook formules, die zelf de status van servet nog niet ontgroeid zijn, maar er zijn ook zeer veel concepten die jaar in jaar uit hun winstgevendheid bewijzen. De aankomende franchisenemer zal dus ook hier zijn/haar huiswerk goed moeten doen, voordat hij of zij in zee gaat met een franchisegever. (zie ook Tips voor franchisenemers)
De populariteit van franchise is goed te begrijpen als men de volgende 8 voordelen eens rustig bekijkt:
- Laag ondernemingsrisico: startende ondernemers die kiezen voor een beproefde franchiseformule hebben maar 10% kans om te falen tegenover 40-50% bij een volledig autonome opstart. Bovendien is de vereiste financiering bekend, zodat er geen plotselinge “verrassingen” kunnen opdoemen.
- Schaalvoordelen: door een groot deel van de inkoop, marketing, softwareontwikkeling en administratie samen te voegen worden zeer veel kosten bespaard. Het rendement op geïnvesteerd vermogen ligt daardoor beduidend hoger.
- Coaching: de franchisenemer (en zijn personeel) worden ingewerkt en kunnen terugvallen op coaching door de franchisegever. Op die manier wordt er optimaal gebruik gemaakt van de kennis en ervaring van de franchisegever.
- Efficiënte taakverdeling: de franchisegever neemt de franchisenemer een aantal taken uit handen, zoals een groot deel van de inkoop, marketing en administratie. De franchisenemer kan zich zo volledig richten op de commerciële kant van de onderneming en de dagelijkse gang van zaken.
- Soepeler kredietverstrekking: een bewezen formule maakt het voor de bank makkelijker om krediet te verstrekken. Ook de training en coaching die de franchisenemer ontvangt vormt een garantie voor goed ondernemerschap.
- Herkenbaarheid: de uniforme uitstraling en de gemeenschappelijke naam zorgen ervoor dat klanten de formule beter herkennen, waardoor de marketinginspanningen veel effectiever zijn. Ook zijn grotere marktpartijen sneller geneigd om zaken te doen, vanwege de continuïteitsgarantie.
- Informatie-uitwisseling: de feedback door de franchisenemers over de bedrijfsvoering zorgt ervoor dat de franchisegever beter kan inspelen op veranderende marktomstandigheden en door de prestaties onderling te vergelijken makkelijker verbeteringen kan suggereren.
- Verkoopbaarheid: een zakelijke activiteit die onderdeel uitmaakt van een goed georganiseerde en ingeburgerde franchiseformule is veel makkelijker te verkopen dan een op zichzelf staande activiteit. Een franchisevestiging is namelijk niet persoonsgebonden en ook de financiering bij overdracht gaat veel soepeler.
Natuurlijk zijn er ook nadelen aan te wijzen. Er zijn franchiseformules die zeer strak georganiseerd zijn en weinig ruimte laten voor eigen initiatieven. Ook zijn er formules die de voordelen wel erg één kant op laten vallen.
Een verstandige franchisegever heeft echter oog voor de lange termijn en zal begrijpen dat uitbouwen van de formule niet erg voorspoedig zal verlopen als de bestaande franchisenemers het niet naar hun zin hebben.
Verwante artikelen:
- Hét businessmodel voor een franchise organisatie: de coöperatie?
- Franchise formules bepalen steeds meer het straatbeeld
- Gratis E-Book: Gids voor startende ondernemers
- De startende ondernemer kan beginnersgeluk afdwingen
- Bedrijfsopvolging niet altijd even simpel
- Besluiteloosheid houdt ondernemers 's nachts wakker
Laag ondernemingsrisico: van 10 startende ondernemers die niet aansluiting bij een beproefde franchiseformule blijft er na 3 - 4 jaar maar 1 bestaan; de overige 9 beeindigen op de een of andere manier hun ondernemning; het aanwezig zijn ondernemerschap blijft een vereist; marketing- en sales vaardigheden kunnen door middel van training worden verbeterd; sommige franchice formules leveren de vereiste financiering van binnen uit, waardoor van meet af aan een positieve cashflow kan worden gerealiseerd; op deze wijze wordt ondernemen pas echt leuk.