U kunt veel lezen over organisaties en teams. En wat wel en niet te doen om het geheel aan klantwensen, wet- en regelgeving en personeel in de juiste banen te houden en te verbeteren. Wat zijn uw drijfveren? Waar krijgt u energie van en waar stuurt u op: klanttevredenheid, omzet per klant, kosten, medewerkerswaardering, aantal klachten, uw strategisch plan en doelstellingen?

Eerder schreef ik al over Basisvertrouwen. Basisvertrouwen is de pijler in iedere samenwerking. De pijler in iedere afdeling / organisatie zijn uw medewerkers, die elke dag moeten samenwerken. Juist: samenwerken in vertrouwen met elkaar.

In het algemeen geldt voor medewerkers dat ze zoeken naar een prettige werkomgeving. Kortom gelukkig zijn, daar waar ze op dat moment zijn en werken. Want gelukkig zijn zit niet in het krijgen van meer salaris of de groei van je Leaseauto van A1 –>A2 –> A8 en dan een eigen chauffeur. Onderzoek (Young Professional Onderzoek 2014) wijst uit dat meer geluk wordt ervaren door aandacht te geven aan 3 punten:

  • Authenticiteit
  • Zelfontplooiing
  • Connectie met mensen

Dus als uw medewerkers gelukkig zijn,  beschikken over veel vertrouwen naar elkaar toe en de afdeling / organisatie dusdanig "staat" dat gelukkig zijn en vertrouwen hebben naar elkaar toe optimaal tot zijn recht komen, gaat u dat merken in de door u gekozen KPI's waarop u de afdeling / organisatie aanstuurt.

Want stel u eens voor:

  • U voelt de energie binnen uw afdeling / organisatie knetteren en de bevlogenheid van uw medewerkers bestuift iedereen
  • Klantproblemen worden niet alleen opgelost, maar uw medewerkers denken vooruit en borgen dat gelijk binnen uw afdeling
  • Extra werk wordt moeiteloos door iedereen opgepakt
  • U kunt gewoon 2 weken rustig op vakantie en weet dat uw mensen het goed oppakken en blijven doen
  • Alle medewerkers waarderen uw aanpak en ruimte die ze ervaren
  • Verloop van uw mensen is minimaal en is er een positie vrij staan ze in de rij om bij u te mogen komen werken
  • Uw klanten waarderen de klantgerichtheid, pro-activiteit en kijken uit naar iedere vernieuwing
  • U hoeft niet iedere dag nieuwe klanten te scoren, uw eigen klanten zorgen daarvoor
  • Ziekteverzuim is minimaal en burnout geheel afwezig

Dit betekent dus ook dat niet iedereen energie krijgt bij een bepaald soort werk, afdeling of organisatie! Wel zo fijn als dan vooraf inzicht is te krijgen bij de juiste keuze van een nieuwe medewerker.

Wat zijn uw drijfveren?

Ik begon deze blog met de vraag: "Wat zijn uw drijfveren?"
Waarom? Als u uw eigen drijfveren kent en die van uw medewerkers (ook op niveau afdeling en organisatie) geeft dat inzicht en richting. Op basis daarvan bouwt u  de afdeling / het bedrijf verder op en selecteert u uw medewerkers. Dus niet alleen meer sturen en selecteren op: taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden, gedrag (TVBG), competenties, opleiding,  maar juist op drijfveren.

Met EnergyDrives en paardenkracht
Met EnergyDrives en paardenkracht

Want juist door gebruik te maken van die aanwezige krachten gaat iedereen het verschil maken!

En wat doen de paarden?

Zij vormen ook een organisatie, werken samen en zorgen dat ieder paard binnen die organisatie (kudde) tot zijn recht komt. Daarnaast komt het paard tot de kern van uw drijfveren.  Als paardencoach maak ik van hun systemische vaardigheden.paarden communicatie

Abacradabera? In het geheel niet. leest u maar over paardencoaching en het spiegelen van het paard.

Zijn er dan afdelingen/organisaties waar de impact van goed functioneren, fouten voorkomen etc. op het scherps van de snede wordt ervaren? Jazeker!

  • Bemande ruimtevluchten
  • Operatiekamers (OK)
  • Spoedeisende Hulp (SEH)
  • Bereiding van (speciale) voeding en medicijnen
  • Sterilisatie afdeling (CSA)
  • Het artsenteam die een juiste diagnose niet stellen

Nieuwsgierig geworden wat wij voor uw vraagstuk kunnen betekenen?

Contact opnemen

 
 
 
Verwante artikelen:

 
 
Categorie Organisatie Advies