Ik kwam een tweet tegen van Mandy Dikkerboom over duurzame organisatieverandering:

In deze tweet wordt verwezen naar een blog dat is geschreven door  Richard van der Lee. Middels 5 aspecten voor duurzame organisatieverandering geeft hij daarin aan hoe een organisatie op een logische manier kan inspelen op wat de markt van die organisatie vraagt.

En wat zegt dat nu over de keuze van een organisatievorm?

  • Traditioneel top down?
  • Zelfsturend?
  • Lijn-staf?
  • Functionele organisatie?
  • Matrix- of projectorganisatie?

Henry Mintzberg onderscheidt in zijn “Structures in fives” binnen een klassieke organisatiestructuur 5 basisonderdelen:

  1. Uitvoerende kern: dat wat in normaal Nederlands de werkvloer genoemd wordt, de mensen die het eigenlijke werk in het bedrijf doen.
  2. Strategische top: de directie, en in de grote multinationals niet alleen de top, maar ook de business-unit directies.
  3. Ondersteunende diensten: diensten zoals personeelszaken en facility management.
  4. Technostructuren: de planningsafdelingen, de afdelingen die de standaards voorschrijven.
  5. Middenkader: de managementlagen onder de top en boven de werkvloer.

Aan de hand van deze vijf onderdelen beschrijft Mintzberg vervolgens 7 organisatievormen:

  1. Ondernemersorganisatie
  2. Machineorganisatie
  3. Professionele organisatie
  4. Gedivisionaliseerde organisatie
  5. Innovatieve organisatie
  6. Zendingsorganisatie
  7. Politieke organisatie

Ik wil het hier echter hebben over:

de actuele organisatievorm


 
Mijn stelling: “Hoe specifieker, beter aansluitend en meer toegewijd de organisatiekeuze wordt gemaakt, des te beter draagt dat bij aan de resultaten!”. 

Gaat u maar na. Hoe is een laboratorium georganiseerd, of een operatiekamer, een Formule Een (F1) team of een bedrijf in een specifieke bedrijfstak (KLM). Het begint dan altijd met de vraag wat u wilt zijn voor uw klanten. De goedkoopste; denk aan de Aldi , de meest innovatieve; AH to Go, de meest complete; Jumbo.

En de trends die in het marktsegment spelen. Bijvoorbeeld: Blurring. (Grenzen tussen foodkanalen verdwijnen. Supermarkten verkopen producten voor dagelijkse consumptie "on the go" of richten zelfs "foodhoekjes" met zitplaatsen in. Toprestaurants op hun beurt verkopen hun exquise producten in een winkelhoekje. Zodat de gast ook thuis van culinaire topkwaliteit kan genieten. AH to go is een blurconcept op zich. De klant kan er immers terecht voor boodschappen, maar ook voor versnaperingen om dadelijk van te genieten. Maar zelfs de scheidslijn tussen non-food en foodservice begint te vervagen.

Kijk dan naar welke waarde u levert en met welke  klantprocessen u daarop inspeelt. Als u dat verder gaat onderzoeken komt u beslist een aantal kerncompetenties tegen die de backbone van uw organisatie zijn.

Kijk ook naar trends hoe medewerkers graag veranderingen zien en wat belangrijk wordt gevonden. Flexibel zijn, thuis kunnen werken en ook:

  • Authenticiteit
  • Zelfontplooiing
  • Connectie met mensen

Speelt u daarop niet in, dan doet u uzelf te kort, sterker nog, (nieuwe) medewerkers gaan u verlaten.

drijfveren 1Kortom: De organisatievorm blijft actueel, echter de medewerkers met hun specifieke drijfveren maken het verschil. 

Zo creëert u een onderscheidende organisatievoor energie in uw organisatie en bevlogenheid bij uw medewerkers.

Drijfveren? Jazeker! Want op dat niveau vindt meer plaats dan u denkt.

 
 
 
 
 
 
 
 

Verwante artikelen:

 
 
Categorie Organisatie Advies