Social media marketing: verbeter je Facebook berichten (5 tips)
Houd jij je bezig met Social media marketing? Wil je meer uit je Facebook berichten halen? Met behulp van de juiste tactiek kun je betere resultaten met je Social media marketing behalen. In dit artikel geef ik je 5 tips voor Facebook berichten die scoren.
1. Maak een content kalender van je Facebook berichten
Veel bedrijven beginnen met het plaatsen van berichten op Facebook zonder een plan. Daardoor voldoen de updates vaak niet aan de behoefte van het publiek. Overweeg om een soort van routekaart van de verschillende onderwerpen voor je berichten te maken.
Bijvoorbeeld: als je in de fitness-industrie werkt dan kun je je inhoud vullen met fitness tips, gezonde recepten en ga zo maar door. Hoe meer onderwerpen, hoe meer variatie je kunt aanbieden aan je publiek. Nadat je alle onderwerpen bedacht hebt, dan maak je een kalender. Een content kalender die in kaart brengt wat je elke dag gaat posten.
Plan je berichten niet te ver in, een week van tevoren is een goede vuistregel. Dit geeft je de flexibiliteit om gelijke tred te houden met actuele onderwerpen.
2. Schrijf je tekst voor Skim lezers
Bij de lengte van je Facebook berichten moet je rekening houden met de aandachtsboog van je publiek. Een studie van het National Center for Biotechnology Information toonde aan dat mensen een aandachtsboog van 8 seconden hebben. Dat is 1 seconde minder dan die van een goudvis.
De eerste 3 tot 4 woorden van je Facebook update zijn dus cruciaal voor het grijpen van de aandacht van je publiek.
3. Analyseer en optimaliseer je content
Op Facebook zijn er vier soorten content die je kunt plaatsen: links, afbeeldingen, video’s en tekst. Volgens een onderzoek van Socialbakers is video de meest effectieve update, gevolgd door tekst, links en dan foto’s.
Neem echter de tijd voor het kiezen van de soorten content van je Facebook berichten. Analyseer eerst je publiek. Bijvoorbeeld: als je meer traffic naar je blog wilt, dan zullen links het beste voor je werken. Is meer naamsbekendheid je belangrijkste doel? Dan zijn foto’s en video’s een krachtige inzet. Check ook je Facebook statistieken om uit te vinden of je de juiste berichten types gebruikt.
4. Overweeg het gebruik van merk hashtags
Gebruik je hashtags tijdens het posten op Facebook? Een recente studie toont aan dat ‘normale’ berichten zonder hashtags, de berichten met hashtags op Facebook overtreffen. Maar voordat je het idee om hashtags te gebruiken volledig verwerpt, test ze voor jezelf. Is er een bepaalde hashtag die je gebruikt voor je merk? Facebook updates met hashtags kunnen zinvol zijn als ze bijdragen aan je merkpositionering.
Adidas maakt bijvoorbeeld vaak gebruik van de hashtag #teamadidas in hun berichten, want het staat synoniem aan hun merk. Hashtags kunnen ook effectief zijn als je Facebook berichten plaatst over een trending topic.
5. Experimenteer met publicatie tijden
Sommige bedrijven die Facebook voor hun Social media marketing gebruiken graven niet in de statistieken om ideale dagen en tijden voor de updates te ontdekken. Ze plaatsen gewoon wanneer de inhoud klaar is.
Volgens een artikel op HubSpot zijn donderdag en vrijdag de beste dagen om Facebook berichten te plaatsen. De slechtste dagen zouden maandag t/m woensdag zijn. Bestudeer je Facebook statistieken eens goed om te kijken welke dagen voor jouw pagina werken. Ditzelfde doe je voor de tijden.
Om je betrokkenheid te maximaliseren is het belangrijk om je statistieken te controleren. Tools zoals Facebook Insights en Bitly (als je koppelingen plaatst) kunnen handig zijn als je niet wilt investeren in een uitgebreidere analystics tool.
Heb je nog vragen over Social media marketing of hoe je beter gebruik van je Facebook pagina kunt maken? Ik help je graag verder!