Contact maken is lastig, vooral als het een “koud ”contact is. Maar wat nog moeilijker is om dan ook nog iets te willen verkopen.

De gemiddelde verkoper schiet bij koude acquisitiegesprekken over de telefoon een op de vijftig keer keer. De percentages variëren van circa een op de honderd keer tot een op de vijfentwintig keer. Slecht een enkeling presteert aanzienlijk beter. Toppers slepen soms wel meerdere afspraken uit de tien pogingen die zij ondernemen.

Waarom dit enorme verschil? En nog belangrijker: wat is de reden voor dit percentage. Als je de cijfers bekijks is het geen wonder dat verkopers een enorme aversie hebben tegen koude acquisitie over de telefoon. Want wie vind het nou leuk om keer op keer nee te horen.

Zoek een gezamenlijk gespreksonderwerp!

Zakelijk contact maken met een wildvreemde prospect is zo moeilijk omdat het gezamenlijk gespreksonderwerp lijkt te ontbreken. Een slecht onderwerp om over te beginnen is je bedrijf of je product. Dat is meestal iets wat uw prospect niet op zit te wachten. Waar is uw prospect dan wel mee bezig. Uw prospect is bezig met zichzelf, zijn eigen problemen, hun dagelijkse irritaties en hun ongemakken. Dus hoe vind u de gezamenlijke interesse. Ga op zoek naar:

  • De problemen van de prospect
  • De negatieve gevolgen die deze problemen opleveren
  • De door hen gewenste, betere resultaten

Als u weet wat er bij uw klant speelt kunt u daar op inhaken.

 
 
 

Verwante publicaties:

  • Hoe werf ik actief klanten?
  • Telefonische acquisitie: Het belang van een correct gesprek.
  • Het belang van juiste adressering!
  •  
     
    Categorie Marketing Advies