Hoe ik een organisatie graag zie
Daar kan ik heel kort over zijn: Star Trek Enterprise.
Roddenberry bedacht een utopische toekomstwereld, waarin een verenigde Aarde de meeste moderne wereldproblemen heeft opgelost: vervuiling, honger, armoede en conflicten tussen mensen onderling behoren grotendeels tot het verleden. Door uitvindingen als synthetische replicators en sneller dan licht-technologie heeft de mensheid, met hulp van buitenaardse volken, in het Melkwegstelsel koloniën gesticht. De mensheid heeft samen met enkele buitenaardse volken een overkoepelende organisatie van werelden opgericht: de Verenigde Federatie van Planeten.
Als jonge jongen keek ik al vol enthousiasme naar alle afleveringen. Iedere keer weer verbaasd dat al die verschillende mensen /rassen zo goed konden samenwerken. En op het juiste moment hun specifieke vaardigheden lieten zien (dat regelde de regisseur, maar toch...).
En als ik het goed herinner:
- Er waren wel meningsverschillen en verschillende standpunten
- Nooit salarisonderhandelingen
- Nooit iemand ontevreden met zijn werk, misschien wel een extra uitdaging zocht
- Soms even uit hun positie gingen of werden gezet en weer terugkwamen
- en nee, ze gingen ook nooit naar de wc (weer die regisseur:))
En ja, ook in die "wereld" iedereen moest werken / studeren voor die passende positie op dat machtige schip Enterprise. En dat deed iedereen, want daar lag hun passie. Wat ook mooi werd weergegeven: het groeiende vertrouwen in elkaar, de besluitvorming van hun captain, en hun onderlinge samenwerking. En dat past weer goed bij een eerdere blog: De organisatievorm blijft actueel, echter de medewerkers met hun specifieke drijfveren maken het verschil.
Waar staan organisaties anno 2015?
Beweging in organisaties
Als u goed observeert ziet u al bepaalde bewegingen, patronen, en nieuwe werkwijzen ontstaan. Met een beetje goede wil kan die (kleine, dunne) lijn aardig richting die Enterprise wereld geraken.
Gaat u maar na:
- Er komt (en is al) schaarste op de arbeidsmarkt
- Was vroeger een leaseauto belangrijk, is dat nu bijvoorbeeld ontplooiing
- Verhouding leidinggevende - medewerker vervaagt snel
- Medewerkers zijn capabel om mee te denken binnen afdeling / organisatie
- Alleen bent u (waarschijnlijk) sneller, echter samen komt u veel verder
- Minder 9-5 stramien
Hoe ik een organisatie graag zie
Stelt u zich eens voor dat uw organisatie een afspiegeling is van Enterprise. Dat machtige ruimteschip met al die unieke medewerkers, die er altijd voor staan.
Onderstaande zinnen wimpelt u dan lachend van tafel:
“We wensen u veel personeel!”
“Net nu op het drukste moment meldt mijn enige medewerker zich zomaar ff ziek; dat kost mij omzet.”
“Waarom begrijpen ze niet dat ze de omgeving bij de klant schoon moeten achterlaten, dat hoort bij klantgerichtheid.”
“Waarom houd ik mijn mensen niet binnen ons bedrijf? Ben zoveel tijd kwijt met aannemen en opnieuw inwerken!”
“Mijn mensen doen het nooit helemaal goed, ze doen niet wat er moet gebeuren! De kosten rijzen zo behoorlijk de pan uit!”
"Mijn mensen zijn niet energiek en bevlogen in wat ze dagelijks doen."
En u snapt al lang dat u er niet bent met een goede functiebeschrijving (Taken Verantwoordelijkheden Bevoegdheden Gedrag). Ook niet als u de cyclus functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprek goed gebruikt, en helemaal niet als u het salaris dubbel gaat uitbetalen.
En u kunt niet uw medewerkers gelukkig slaan, echt niet :).
Medewerkers. Het woord zegt het al: mee-werken. En daar maakt u optimaal gebruik van: dat ze met u, binnen de organisatie, meewerken.
Mijn medewerkers doen perfect wat er moet gebeuren!
U bent uitermate tevreden over uw organisatie en medewerkers. 98% van alle werkzaamheden loopt op rolletjes en 2% betreft onwennigheid omdat er nieuwe ontwikkelingen worden gefinetuned. En uw medewerkers zitten daar bovenop. Geruststellend.
Onderstaande vragen zijn voor alle medewerkers gesneden koek (dat ziet u, ook cijfermatig, op alle fronten binnen uw organisatie terug):
- Waar staat uw organisatie voor en waarom komen de klanten juist bij u?
- Welke medewerkers heeft u nodig om dat samenspel binnen uw organisatie optimaal te laten verlopen?
- Kijkt u eens naar verloop, ziekteverzuim, gemiste kansen, omzet per medewerker?
- Kent iedereen de missie, visie, doelstellingen en strategie van uw organisatie?
- Wat is uw stijl van leiderschap en hoe tevreden is iedereen daarover (ja die kan pittig zijn:) )
- Hoe trekt u de juiste medewerkers aan?
- Kent u de drijfveren van uw medewerkers?
- Vertrouwt u uw medewerkers 100%?
Natuurlijk kost uw Enterprise organisatie realiseren inspanningen en gaat het niet voor niks. En wat kost het u als u niks doet?
Met energieke, bevlogen en gepassioneerde medewerkers is uw organisatie krachtig en onderscheidend. U heeft uw eigen Enterprise organisatie. Waarbij uw klanten iedere keer graag met uw organisatie samenwerken.
Wilt u meer weten over het waarom, hoe en wat?
Verwante artikelen: