SEO? Wat houdt Search Engine Optimalization in?

Is jouw website SEO ofwel zoekmachine-optimaal ingesteld?

Hoe zorg je ervoor dat jouw website beter zichtbaar wordt en vaker te zien is in de zoekresultaten van Google? SEO is een afkorting voor ‘search engine optimalisation’, ofwel zoekmachine-optimalisatie, hetgeen bestaat uit een verzameling indicaties die een website beter online vindbaar maken. Hoe vindt jouw potentiële klant of opdrachtgever, jouw bedrijf of diensten tussen de miljoenen websites die online staan?
Dat doe je door je website beter zicht- en vindbaar te maken voor de internet-zoekmachines met behulp van SEO.

Wat doe jij als je een bedrijf of dienstverlening zoekt, of meer informatie wilt over een item, vraagstuk, bedrijf of persoon?
Je gebruikt waarschijnlijk een online zoekmachine, zoals Google (wat naast een platform voor allerhande webprogramma's en -applicaties de ontwikkelaar van de meest gebruikte zoekmachine is wereldwijd ) en typt zoekwoorden in en kijkt vervolgens naar de zoekresultaten, om door te klikken of de desbetreffende site datgene aanbiedt, naar waar jij hebt gezocht.
De websites die op de eerste of de tweede pagina worden getoond, hebben hun SEO goed voor elkaar, nu jij nog!

Hoe zorg je ervoor dat je in Google gevonden wordt?

Naast, door Google geïndexeerde SEO-informatie op je website, doorzoeken de Google-spionnen ook de structuur van je website. Denk hierbij aan je domeinnaam en de gekozen URL (ofwel het webadres. Een goedgekozen URL is een webadres dat verwijst naar het product, de dienst of het item waar jouw webpagina over gaat. Bijvoorbeeld, verkoop jij scootmobielen, gebruik dan (waar mogelijk en beschikbaar) het woord ‘scootmobielen’ in de URL. Dit is ook toe te passen op de titel van je website.
Daarnaast is de meta-description (samenvatting onder de website URL) erg belangrijk omdat deze korte omschrijving te zien is in de zoekresultaten en de online surfer naar een scootmobiel, op basis daarvan, beslist of deze doorklikt naar je website. Het vormt een soort slogan waarmee je in eerste instantie de aandacht trekt van het online publiek.

Zie hier het voorbeeld van Scootplaza.
Het invullen van alt-tags (ofwel alternatieve tekst) van afbeeldingen met vermelding van het zoekwoord, is ook een middel om beter gevonden te worden. Een kleine moeite wanneer je een afbeelding plaatst. seo

SEO tips over de inhoud van je website

De bovenstaande tips zorgen ervoor dat de basis om gevonden te worden in Google gelegd is. Maar er is meer! Een belangrijk onderdeel van SEO is gebaseerd op de inhoud van je website (de webcontent). Het is verleidelijk om in een webtekst veel zoekwoorden te plaatsen, maar dat is niet slim. Een ‘zoekwoord’ mag maximaal 4% procent van het totaal aantal woorden voorkomen in de tekst.
Wanneer je een zoekwoord te vaak gebruikt, dan kan Google dit classificeren als spam en kan dit vervolgens bestraffen met een lagere positie in de zoekresultaten.. en dat is wel het laatste wat een onderneming wil!!

Bij Google legt men steeds meer de nadruk op de kwaliteit van de webinformatie (een vakterm is Content Marketing): vind je wat je denkt te zoeken?
Uiteraard geldt dat je gerust een aantal belangrijke zoekwoorden in de tekst kunt verwerken, maar maak het niet bont.

Het belang van linkbuilding

Een belangrijk onderdeel van SEO zijn links ofwel URL's van websites die je kunt aanklikken, waarmee je doorgeleid wordt naar een andere webpagina binnen je eigen website of naar een andere website op een ander domein. Gevonden worden in Google gaat steeds meer over de status van je website.
Of je een autoriteit bent in jouw vakgebied, wordt gemeten aan binnenkomende externe links. Hoe vaker naar je website wordt gelinkt door populaire websites, met een hoge ranking in Google, hoe beter!
Maar dat is natuurlijk niet eenvoudig…grote websites linken niet zomaar naar jouw website, daar moet je hard aan werken.
Een eenvoudiger manier is, om in je eigen netwerk voor te stellen elkaars websites te linken.

De linkbuilding moet wel relevant zijn, anders brengt het je een tegenovergesteld effect.
Dat leg ik even uit: Bijvoorbeeld, een ijssalon in Hoevelaken hoeft geen link te plaatsen naar een website van een hondentrimsalon in Amersfoort... wanneer deze niets met elkaar te maken hebben.
Maar wanneer zowel de ijssalon als de hondentrimsalon beiden lid zijn van een winkeliersvereniging en ook de andere detaillisten worden op een webpagina met bijvoorbeeld de naam 'Leden van de Ondernemersvereniging Hoevelaken' vermeld, heeft het wel degelijk een uitstekende functie.

Vergeet niet om interne links, van de ene webpagina naar de andere, dus binnen je website, aan te brengen. Dit is voor de gebruiker en de zoekmachine handig. Je zorgt er hiermee voor, dat een bezoeker langer op je website blijft 'hangen', door te klikken op je andere webpagina's, waarmee je de 'bouncing rate' van je website vergroot. Bovendien krijgen deze links, mits ze zorgvuldig worden aangebracht, ook een waarde toebedeeld van Google.

Zorg dat je website actueel is

Internet is voortdurend in beweging.. De manier waarop zoekmachines websites indexeren, verandert continu.
Probeer er voor te zorgen dat je website niet statisch is.
Nieuwe inhoud ofwel content, zorgt ervoor dat bezoekers je site vaker bezoeken en de link delen.
Het is verstandig om een weblog (blog) bij te houden op een pagina op je website en deze nieuwe berichten te delen op social media (waarover in de volgende paragraaf meer).
Op dit deel van de website post je vervolgens met regelmaat artikelen of berichten, waarbij een bijkomend voordeel is, dat je jezelf als een autoriteit op je vakgebied kunt profileren.
Een interessante, informatieve of grappige blogtekst wordt vaak gelinkt op social media, wat uitstekend is voor de positie in de zoekresultaten.

Social media en content Management

Zoekmachines traceren tegenwoordig de social media resultaten in hun algoritmes die de ranking bepalen van websites.
De laatste jaren hecht Google meer aan social mediagebruik om een website te waarderen. Dat is niet verwonderlijk, want de inhoud van een site kan via een link snel gedeeld worden op social media.
Hoe vaker jouw berichten worden gedeeld, hoe meer mensen jouw berichten lezen en op je website terechtkomen.
Bovendien, hoe meer links naar jouw website verwijzen, hoe belangrijker de waarde van linkbuilding is voor jouw website!

Beter zicht- of vindbaar zijn in Google

Mocht je op zoek zijn naar een SEO-tekstschrijver voor de teksten op je website, heb je advies of training nodig of wil je je je social media activiteiten uitbesteden?

Wellicht wil je, om te beginnen, jouw online profiel eens laten analyseren?
Neem gerust contact met mij op!

Paula de Boer
Pride & Proud PR en Communicatie

 
 
 
Categorie Marketing Advies