Meer bezoekers op je website… dat betekent in de regel meer opdrachten, nietwaar?

hoe rank je hoger in Google

Hoe rank je hoger in de zoekresultaten van Google?

Het zal voor jou geen nieuwe wetenschap zijn dat wanneer er meer bezoekers op je website komen, je meer opdrachten of nieuwe klanten krijgt.
Toch is het statistisch bewezen dat slechts 1% van de bezoekers van jouw site ook daadwerkelijk een opdracht geeft of een dienst of product afneemt.

Dit is weinig, maar wees niet teleurgesteld… je kunt dit percentage gunstig beïnvloeden met slimme marketingtechnieken en gebruik te maken van zoekmachineoptimalisatie.

De hoogste tijd om eens aandacht te besteden aan de ranking van jouw website in Google.

In dit artikel geef ik graag tips om je online vindbaarheid te optimaliseren.

1. Content- of Artikelmarketing

Door inhoudelijke artikelen te schrijven over jouw vakgebied, je producten of je diensten, en deze online te publiceren, zorg je ervoor dat je je reputatie laat zien, waarmee je je opvalwaarde aanzienlijk verhoogt. (Dit noemen we 'bloggen')

Iedereen die in de zoekmachine van Google zoekt op een zoekwoord waar jouw expertise mee te maken heeft, zal vroeg of laat één van jouw artikelen tegenkomen. Wanneer je op deze webpagina een call-to-action link plaatst (bijvoorbeeld een button waar de websitebezoeker zich kan inschrijven voor een nieuwsbrief),  kun je direct beginnen met een relatie op te bouwen met je toekomstige klant.

2. Social Media

Social Media zoals Google+, Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest kunnen je helpen om meer mensen naar je website te trekken. Vooral je Google+ profiel is belangrijk… Geef er veel aandacht aan, zodat je meer zichtbaarheid krijgt in de Google resultaten.

Door voor jouw volgers interessante artikelen te plaatsen en via social mediakanalen een grote schare volgers op te bouwen, kun je potentiële klanten naar je website lokken, wanneer deze updates ofwel berichten direct linken met het artikel, je dienstverlening of je product op je website.
Hoe vaker er vanuit social media platformen geklikt wordt op jouw website, hoe beter je website door Google wordt geïndexeerd, waarmee je simpelweg de ranking naar een hoger niveau tilt.

Het is van het grootste belang je website en je social media op elkaar afstemt, zodat het helder is wie jij bent, wat je doet en waar jouw kwaliteiten liggen. Wanneer jouw profilering vraagtekens oproept, haakt je doelgroep simpelweg af.

3. Videomarketing

Door je eigen video’s te publiceren via Youtube, creëer je een extra kanaal om online vindbaar te zijn. YouTube is in eigendom van Google.com en heeft een groot aandeel in de zoekresultaten.
Wanneer jij het geluk hebt dat jouw gepubliceerde video viraal wordt (dit betekent dat een video veelvuldig wordt gedeeld op internet en social media), dan zul je veel extra bezoekers naar je website genereren. Voor optimale vindbaarheid van jouw video is belangrijk dat je een goede titel voor je video kiest en de juiste tags meegeeft. Kies uit de woorden waarmee jij denkt dat jouw doelgroep online zoekt. Tegenwoordig bestaat er een nieuw kanaal voor videomarketing waar je live video’s kunt broadcasten: Periscope. (Ik heb er nog geen ervaring mee, maar het is een hot topic!)

4. Search Engine Optimalization (SEO)

SEO is een term waarmee aangeduid wordt dat een website teksten bevat die zorgen voor extra makkelijke online vindbaarheid in Google. Ook wel zoekmachine-optimalisatie genoemd.
Daarbij draait het om twee dingen: slim gekozen zoekwoorden gebruiken en de juiste websitetechniek om die woorden ook makkelijk ‘leesbaar’ te maken voor de zoekmachines.
Om te scoren met SEO moet je website tegenwoordig responsive zijn, (= te lezen op de beeldschermen van smartphone of tablets) en bovendien niet traag laden.
Bij zoekmachine-optimalisatie is het van belang dat je een beeld hebt ( of een analyse uitvoert) welke zoekwoorden jouw doelgroep intikt in Google en dat deze zoektermen voldoende voorkomen op je website (focus je op de content!), op de juiste plaats, met gebruik van de juiste webpagina URL, het aanbrengen van kopteksten en met een juiste omschrijving (Metadescription).

Extra tip voor WordPress gebruikers:

Met de superhandige SEO Plug-in van Yoast op je WordPress website klim je simpelweg omhoog in de weergave van de zoekresultaten.
Als je de plug-in SEO van Yoast op je WordPress website hebt geïnstalleerd en stapsgewijs de SEO adviezen bij ieder bericht en bij iedere webpagina toepast, dan zullen je artikelen en je pagina’s hoger in de zoekresultaten verschijnen.
Downloaden van de plug-in kan hier!

Kijk op mijn website of op de diverse social media bedrijfspagina’s van Pride & Proud PR en Communicatie voor meer tips!

Vragen? Bel of mail mij gerust!

Pride & Proud ... Als je gezien wilt worden

Veel succes!

Paula de Boer

Meer publicaties:

 
 
Categorie Marketing Advies