Nieuwe plannen; weer nieuwe actieplannen. Veel ondernemingen zuchten er onder. Het probleem van nieuwe actieplannen is dat oude plannen vaak niet worden afgevoerd, bijgestuurd, gestopt, en/of teruggedraaid. De nieuwe plannen komen er gewoon bij; er gaat nooit iets af.

We besluiten om het roer om te gooien; geen IT systemen meer uit eigen keuken, we stoppen met ons eigen call center, opleidingen doen we voortaan zelf en we ontwikkelen volledig nieuwe producten voor nieuwe klanten.

Helaas houden deze nieuwe plannen vaak geen rekening met de plannen die half af zijn; de plannen waar de hele onderneming nog volop aan werkt. Daarnaast zijn deze nieuwe plannen meestal niet tot op de werkvloer uitgewerkt, waardoor veel onzekerheid ontstaat. Het gevolg is dat conflicterende prioriteiten ontstaan en de gewenste verbeteracties half-hartig worden doorgevoerd.

Onduidelijkheid, onzekerheid, demotivatie

Een gebrek aan heldere keuzes door de leiding leidt tot eigen interpretaties door managers en natuurlijk ook door medewerkers. Iedereen zal onmiddellijk voor zich zelf bepalen hoe hoog de nieuwe prioriteit op de eigen actielijst komt. Het gevolg hiervan is bijvoorbeeld dat teams (zeker teams waarin meerdere afdelingen zijn betrokken) te maken krijgen met wegblijvende collega’s, uitstel van deadlines en het niet-delen van informatie. Naast de (financiële) schade, wordt op deze manier ook veel energie verbrand, enthousiasme de kop ingedrukt en de betrokkenheid van medewerkers verkleind.

De betrokkenheid van de medewerkers is echter van groot belang voor de klantgerichtheid, de productiviteit en de winstgevendheid van de onderneming. De manager heeft een grote invloed op deze betrokkenheid. Als het management de ondernemingsplannen consistent uitwerkt, zorgt voor een goed werkklimaat en persoonlijke aandacht besteed aan het personeel, dan is succes een kwestie van tijd. Medewerkers willen helderheid

Doe de Gratis Consistentie Check (vragenlijst)

Waarschijnlijk heb je al wel een voorgevoel hoe consistent de bedrijfsvoering in jouw bedrijf is. De Consistentie Check helpt jou om dit gevoel verder te concretiseren en het geeft ook een aantal suggesties om de consistentie in jouw bedrijf te verbeteren. De rapportage (zie voorbeeld) ontvang je via email binnen 24 uur na afronding van de vragenlijst.

Aan deze consistentie check zijn geen kosten verbonden.

Alle verstrekte gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet gedeeld met derden.

 
 
 

Verwant artikelen:

 
 
 
Categorie Organisatie Advies