De basisvoorwaarden voor goed distributievervoer
Iedere ondernemer heeft in meer of mindere mate te maken met het verzenden van goederen. Dit distributievervoer geldt dus niet alleen voor de productie-, handels- en transportbedrijven, maar ook de ondernemer in de dienstverlening. Het gaat niet altijd om de grote volumes, maar soms alleen om kleine pakketten. Bij veel ondernemers behoort het vervoeren van goederen niet tot de kernactiviteit, maar toch is het belangrijk genoeg om het goed te laten verlopen. Je wilt dat je goederen volgens de wensen van de klant hun bestemming bereiken. De klant is immers pas tevreden als de goederen goed en op tijd zijn afgeleverd. Om dit te bereiken is het belangrijk om aan een aantal basisvoorwaarden te voldoen.
In het verleden werd het vervoer van goederen vaak als een kostenpost gezien, echter steeds meer komt het besef dat een goed georganiseerd logistiek proces een belangrijke bijdrage kan leveren aan het beeld en de reputatie van je onderneming. Vooral door de opkomst van e-commerce komen er voor de verzender veel afleveradressen bij. Het beperkt zich tegenwoordig niet meer tot vervoer tussen bedrijven onderling, maar ook vaak tussen bedrijven en consumenten.
Wil je het verzenden van je goederen in goede banen leiden, dan is het belangrijk dat je kennis hebt van de specifieke eigenschappen en voorwaarden van de ontvanger en dat je daar uiteraard ook naar handelt.
Distributievervoer: de basisvoorwaarden
De eisen die tegenwoordig aan goede distributie worden gesteld staan beschreven in de volgende basisvoorwaarden:
1. Toegankelijkheid van de bestemming.
Niet iedere bestemming is met ieder type auto bereikbaar. Zo zal een grote vrachtwagen op een industrieterrein nog geen problemen geven. Maar zodra je de binnenstad in gaat, lopen we al snel tegen beperkingen aan. Als het van te voren duidelijk is hoe het met de toegankelijkheid is gesteld kan je ongewenste verrassingen voorkomen.
2. Welke voorzieningen vereist de klant.
Hoe de klant zijn goederen kan ontvangen hangt voor een groot deel af van de beschikbare voorzieningen. De ene klant heeft een heftruck tot zijn beschikking en kan goederen ontvangen op pallets met een auto zonder laadklep. Een andere klant heeft misschien alleen de beschikking over een pompwagen en daar is bij levering van goederen op pallets een laadklep wel weer vereist. Tenslotte heb je ook nog de klanten waar alleen met rolcontainers of als losse pakketten afgeleverd kan worden.
3. Het levermoment, wensen van klanten en beschikbare tijdsvensters.
Veel klanten hebben zo ook hun eigen wensen en eisen met betrekking tot het tijdstip dat er kan worden afgeleverd. Ieder bedrijf heeft vaak z’n eigen openingstijden waarbinnen de goederen kunnen worden ontvangen. Bij de belevering van winkels in binnensteden heeft de gemeente vaak tijdsvensters ingesteld waarbinnen gelost mag worden. Deze tijdsvensters zijn vaak bepaald aan de hand van normen die betrekking hebben op geluidsoverlast, veiligheid of beschikbare ruimte. Niemand wil immers tijdens koopavond een vrachtwagen midden in de winkelstraat.
4. Beschikbaarheid van transportcapaciteit.
Veel (distributie)bedrijven hebben de beschikking over verschillende soorten vervoersmiddelen met elk kun eigen inrichting en afmeting. Een juiste beschikbaarheid en inzet van deze vervoersmiddelen is van belang om te komen tot een vlotte distributie en een optimale beladingsgraad van de wagens.
5. Het onder controle hebben en houden van de planning.
Het onder controle hebben en houden van een goede planning begint vooral bij een goede voorbereiding. De belangrijkste aspecten van de voorbereiding zijn vooral gebaseerd op voldoende en juiste informatie.
Goede en volledige informatie bevat minimaal de volgende aspecten
a. Inzicht in de te verwachten volumes
b. Inzicht in de te beleveren bestemmingen
c. Venstertijden
d. Eisen/wensen van de losbestemming
e. Beschikbaarheid van de juist wagens
6. Meten is weten.
Het klinkt misschien als een open deur, maar met de juiste gegevens kunnen ook de juiste beslissingen worden genomen. Daarom is het belangrijk om voldoende te meten en uit de verkregen gegevens de juiste informatie te halen. Als er wordt gepland met een geautomatiseerd systeem is het vanzelfsprekend dat de parameters van het systeem goed zijn ingevoerd en ook met regelmaat worden bijgehouden. Alleen met de juiste informatie kan het proces van distributie effectief en efficiënt worden uitgevoerd.
Wat kan je nu met al deze beschikbare informatie doen?
Door alle beschikbare informatie goed te verwerken en in de planning te betrekken kan je een goed distributieproces realiseren. Het streven moet altijd zijn om de goederen binnen de gestelde voorwaarden met een minimale inzet van wagens, uren en kilometers af te leveren. Door dit te realiseren bespaar je op kosten, tijd en tegenwoordig niet onbelangrijk een verminderende CO2 uitstoot.
Verwante publicaties:
Ik mis nog als voorwaarde de correcte en volledige adresgegevens van de ontvanger.