Ken jij het verschil tussen Public Relations en Marketing?
Public Relations (afgekort PR) heeft tot doel het bevorderen van de relatie tussen een organisatie c.q bedrijf en haar publieksgroepen of klanten, door een positief imago ofwel goodwill te creëren.
Er wordt gebruikgemaakt van interne en externe communicatie om het publiek te informeren of te beïnvloeden met behulp van tekst, advertenties, publiciteit, en promoties.
Kort gezegd: “Public Relations zorgt ervoor dat mensen op een bepaalde manier over het bedrijf denken.”
De termen PR ofwel Public Relations en Marketing worden vaak door elkaar gehaald.
Graag maak ik het verschil duidelijk.
Public Relations; datgene wat een bedrijf c.q. organisatie onderneemt om te zorgen dat mensen op een bepaalde manier over het bedrijf denken.
Marketing; “datgene wat een bedrijf doet om de verkoop van producten en/of diensten te bevorderen.”
Public Relations en Marketing... een gouden team?
Public relations draait om het profileren van een bedrijfsimago en Marketing is gericht op het vergroten van de verkoop. Er is een duidelijke overlap tussen beide specialismen.
Je kunt gerust aannemen dat PR en marketing samen een gouden duo vormen.
Marketing kan niet zonder PR en PR niet zonder marketing.
Je komt geen stap verder wanneer je als bedrijf of dienst niet weet wat je commerciële boodschap is en hoe je dit kunt uitdragen.
Men denkt vaak dat een Marketing en PR strategie alleen is voorbehouden aan grote bedrijven met een ruim budget. Maar ook voor ZZP-ers en MKB-bedrijven zijn er door de vele (gratis) social media kanalen grote kansen om gebruik te maken van marketing en je te onderscheiden van je concurrent.
Heb jij een strategie waarin duidelijk is wat je wilt communiceren, aan wie je de boodschap wilt overbrengen en hoe je deze personen kunt bereiken?
Een goede strategie en vooral de uitvoering, zorgt voor succes en daarmee voor extra omzet. Hierin zul je moeten investeren, maar het zal zich zeker uitbetalen.
Immers, het zal je veel tijd, geld en moeite kosten om een verkeerd imago om te buigen.
Bovendien, wanneer je eenmaal de verkeerde weg bent ingeslagen , door je online profilering , Public Relations en Marketing niet op een slimme manier in te zetten, zul je een zwaar traject moeten volgen om alsnog de juiste doelgroep te bereiken,.
Communicatiemiddelen
De PR verloopt via verschillende kanalen:
- mond-tot-mond ofwel buzz-marketing
-
media als kranten, radio, televisie
- beurzen, evenementen, campagnecongressen
- Social Media, gespecialiseerde websites en het Web
PR heeft ook een signaalfunctie om trends en nieuws uit de buitenwereld op te merken en hierop adequaat op in te spelen.
Actualiteit is een belangrijk onderdeel voor de Public Relations van een organisatie of bedrijf.
Wat is Promotie?
Een onderdeel van Personal en Public Relations is Promotie, waarmee het onder aandacht brengen van een nieuw of bestaand product of service bedoeld wordt, om de omzet positief te beïnvloeden.
De rol van internet is enorm gegroeid en het World Wide Web geldt naast de bedrijfsbrochure en de folder als het belangrijkste medium. Met de komst van sociale mediakanalen als weblogs, Google+, Pinterest, LinkedIn, Facebook en Twitter zijn er nieuwe kanalen ontstaan voor online marketing.
Advertising is saying you’re good. PR is getting someone else to say you’re the best..
Pride & Proud PR en Communicatie richt zich op de online profilering van bedrijven.
Verwante publicaties van dezelfde auteur:
Er mist nog een alinea over de mogelijkheden van free publicity. Zal ik deze voor je schrijven?
Heel goed dat je het onderscheid tussen pr en marketing nog eens onderstreept Paula. De illustratie hierboven geeft bovendien haarscherp het belang van goede pr weer. Helaas zie ik, vooral in de persbenadering van veel organisaties, nog veel te vaak dat de marketingagenda van de boodschapper de boodschap domineert waar de ontvangers eigenlijk op zoek zijn naar nieuws en betrouwbare informatie. Het credo van het nieuwe mediatijdperk is 'iedereen is uitgever'. Journalisten huiveren bij die gedachte omdat die ontwikkeling hun vak uitholt. Maar om als 'uitgever' écht succesvol te zijn bij het publiek moeten organisaties en bedrijven toch meer in de rol van journalist kruipen en dat valt ze nog steeds zwaar, merk ik. Goed dus om al die 'nieuwe uitgevers' op het web het verschil tussen marketing en pr (steeds opnieuw) uit te leggen. Hoe meer mensen dat verhaal begrijpen, hoe interessanter het web wordt :-)
Heel goed dat je het onderscheid tussen pr en marketing nog eens onderstreept Paula. De illustratie hierboven geeft bovendien haarscherp het belang van goede pr weer. Helaas zie ik, vooral in de persbenadering van veel organisaties, nog veel te vaak dat de marketingagenda van de boodschapper de boodschap domineert waar de ontvangers eigenlijk op zoek zijn naar nieuws en betrouwbare informatie. Het credo van het nieuwe mediatijdperk is 'iedereen is uitgever'. Vooral journalisten huiveren bij die gedachte omdat die ontwikkeling hun vak uitholt. Maar om als 'uitgever' écht succesvol te zijn bij het publiek moeten organisaties en bedrijven toch veel meer in de rol van journalist kruipen. Dat valt ze nog steeds zwaar, merk ik. Voorlopig is er dus nog genoeg werk voor journalisten (mits ze naar de pr willen overstappen). Goed dus om al die 'nieuwe uitgevers' op het web het verschil tussen marketing en pr (steeds opnieuw) uit te leggen. Hoe meer mensen dat verhaal begrijpen, hoe minder lezers worden doodgegooid met platte promotie en hoe interessanter het web wordt. Fijn bovendien dat er op dat web dan ook nog plaats blijft voor het werk van journalisten die wél weten wat waardevolle content is :-)
Bedankt voor je aanbod, @Jennifer Delano.. maar ik schrijf op een later moment zelf een artikel over Free Publicity.
Wat een duidelijke uitleg. Is iets vanzelfsprekend denk je vaak. Als je er bij stilstaat komt het besef dat het een soort eeneiige tweeling is. Ik ben nu al benieuwd naar je verhaal over freepublicity. Bedankt!
Leuk om uw organisatie te keren kennen