Tuurlijk mag het niet.

Jij weet het, ik weet het.
Maar ja, de kick, hè?

De A6 is leeg.
Ik druk het gaspedaal dieper in.
225 km/uur.
De bomen schieten voorbij. Met een grijns ga ik nóg wat harder.

The need for speed.

Organisaties hebben dat ook

.

Wat is organisatiespeed?

Je bedient iedere klant uitstekend. Je speelt in op wat ze in de toekomst nodig hebben. Je loopt voorop als organisatie. Die snelheid van handelen lukt alleen met enthousiaste en betrokken medewerkers. Die iedere dag met plezier thuiskomen op hun werkplek.
Daarop sturen wordt je grootste uitdaging. En niet meer vanuit command & control gedrag - want dan lopen je medewerkers gillend weg of zijn niet vooruit te branden.

.

Waarom heb je organisatiespeed nodig?

Nieuwe ontwikkelingen tuimelen over elkaar heen. Doe jij het niet, of niet snel genoeg? Dan doet je concurrent het. Organisatiespeed is het fundament om te blijven voortbestaan en te groeien anno 2015.

Hoe moet ik dat voor me zien?

Stel je voor: je medewerkers pakken elke nieuwe verandering in je organisatie snel en doeltreffend op.

  • Same day delivery? We gaan voor same hour delivery!
  • Back office heeft tijd over? Ze gaan op Twitter met klanten kletsen.
  • Robotisering / domotica / Iot (Internet of things)? Kennis is macht.

.

Klinkt goed. Hoe krijg ik het?

Simpel: maak je medewerkers gelukkig. Zorg dat ze fluitend in de file staan naar kantoor, handenwrijvend om een nieuwe werkdag te beginnen.
Daar is maar één ding voor nodig: geef ze alle ruimte om zich te ontwikkelen. Waarom solliciteren je beste medewerkers elders? Omdat ze daar gelukkiger van worden. Lees het rapport Arbeidsmobiliteit in goede banen, oorzaken van baan- en functiewisselingen, een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Mensen zijn niet tevreden met veiligheid, een dak boven hun hoofd en brood op de plank. Ze willen leren en zich ontwikkelen. Geef je medewerkers dus alle kansen op groei en uitdaging.
Heeft een medewerker een idee voor een klant? Een aanpassing in het orderproces? Een extra item bij de bestelling?
Laat het gebeuren en faciliteer.

En nee, iedereen vliegt niet zomaar elke kant op. Je spreekt spelregels af. Miljoenen auto’s komen elke dag veilig thuis dankzij de verkeersregels. In je bedrijf heb je die ook nodig.

Dus:

Zorg voor duidelijkheid

De strategie en de doelstellingen van je organisatie zijn je houvast. Elke afdeling weet wat er van ze wordt verwacht. Dat is een kwestie van goed opzetten en regelmatig communiceren.

.

Hmmm… dat kost omzet

Wel als je handelt vanuit de command & control reflexen. Sterker nog: als je zo blijft denken krijg je straks geen nieuw personeel meer. En uiteindelijk lopen je klanten weg en ga je failliet.
Want de huidige manier van werken wringt mateloos met het potentieel van de hedendaagse medewerker. De feiten zijn schrikbarend:

  • Werkstress is beroepsziekte nummer 1 in Nederland
  • Onderzoek onder 74000 mensen wijst uit dat ze een te hoge werkstress hebben
  • Een kwart van de medewerkers voelt zich futloos (Onderzoek van Blauw Research in het kader van de Randstad Werk Monitor onder ruim 800 werkenden.)
  • 18% van de Nederlanders was ooit depressief vanwege het werk (NOS op 3: We zijn rijk maar ook ongelukkig onderzoek)
  • Meer dan 80% van de medewerkers wil van baan veranderen omdat hun werk niet bij ze past

.

Moet ik dan de hele organisatie overhoop halen?

Nee hoor. Alleen je organisatiedoelen bijstellen. Creëer een werkklimaat waarin ieder op zijn eigen manier mee kan doen, zegt TNO. Match de drijfveren van de organisatie met de individuele drijfveren van de medewerkers.

Nog beter:
Creëer een playzone waar organisatiedoelen aansluiten bij je medewerkers.

.

Wat?

Een Playzone. Een plek waar medewerkers zichzelf en hun favoriete werkzaamheden kunnen ontdekken.

Want spelen loont

Allereerst vergt het bewustwording bij iedereen dat het anders kan en moet. Investeren in werkplezier verdien je terug: hogere klantloyaliteit, hogere prestaties, aantrekkelijk werkgeverschap, lage recruitmentkosten om maar eens wat te noemen. Het bevordert ook het innovatief denken van je mensen. Wist je dat drie kwart van de succesvolle innovaties wordt bepaald door de mate van sociale innovatie?  Als dat geen goede reden is…

.

Klinkt wel erg simpel

Je hebt gelijk.

The proof of the pudding is in the eating.

Ik geef je voorbeelden.
Voorbeeld 1
Een technische dienstverlener leerde haar 200 medewerkers hoe drijfveren werken, en hoe ze die kunnen gebruiken in hun functie. Resultaat: Het werk van 10 vacatures is door de bestaande organisatie moeiteloos opgepakt. Besparing: 650.000 euro op jaarbasis.

Voorbeeld 2

Vanaf dag 1 wordt Zappos georganiseerd als playzone. Zappos wil maximale klanttevredenheid bereiken met tien kernwaarden:

  • Deliver WOW through service
  • Embrace and live change
  • Create Fun and a little weirdness
  • Be adventurous, creative and open minded
  • Pursue growth and learning
  • Build open and honest relationships with communication
  • Build a positive team and family spirit
  • Do more with less
  • Be passionate and determined
  • Be humble

De resultaten zijn indrukwekkend:
In vier jaar tijd ging Zappos van € 184 miljoen naar  meer dan € 1 miljard omzet. Hun bedrijfsbijbel Delivering Happiness debuteerde direct op 1 op de New York Times Bestseller lijst.

Voorbeeld 3
Een Accountantsbureau richt zich op een niche, opgezet vanuit drijfveren. Ze richten zich dus op gelukkige medewerkers. Het bureau deelt alle functies op een andere manier in. De medewerkers kiezen het werk dat maximaal bij hun drijfveren past.
De eerste resultaten zijn snel zichtbaar: nieuwe klanten bellen of ze klant mogen worden en nieuwe medewerkers staan aan de deur te dringen of ze bij hen mogen beginnen.

.

Kortom:

Als je maximaal focust op gelukkige medewerkers is dat goed voor je medewerkers, je klanten, je omzet én je bestaansrecht.

Zo blaas je de concurrentie weg met jouw organisatiespeed.

En nu?

Download ons Ebook (met  Plan van Aanpak):

Ontwikkel Organisatiespeed - en blaas je concurrent weg.

 
 
 
Verwante artikelen:

 
 
Categorie Organisatie Advies