Twitter biografie Tips
Wanneer je volgers op Twitter wilt trekken, is het belangrijk om jezelf goed te profileren in je Twitter biografie.
Een goede personal of professional branding begint met het schrijven van een overtuigende bio(grafie).
Voor jouw beeldvorming... een 'bio' is datgene wat je hebt moeten invullen bij het aanmaken van je Twitter-account.
De eerste indruk van je Twitter biografie kan volgers direct beïnvloeden om jouw account te volgen.
Helaas is de kans evengoed aanwezig dat twitteraars na het lezen van je biografie wegzappen... dus een kans om te scoren is slechts één klik verwijderd.
Een biografie op Twitter kan bestaan uit maximaal 160 tekens... zie daar maar eens de juiste omschrijving voor te maken! Zie het als een leuke uitdaging!
Wat moet je vermelden in je Twitter biografie?
Je Twitter-bio dient als introductie voor nieuwe volgers en moet je naam of je bedrijfsnaam bevatten, maar vermijd het gebruik van onnodige afkortingen, je doelgroep kent jouw afkortingen meestal niet!
Helaas heeft je naam een karakterlimiet van 20 tekens en je gebruikersnaam een karakterlimiet van 15 tekens.
Wanneer je een algemeen voorkomende naam hebt, welke al in gebruik is (zoals ik met een veelgebruikte naam als Paula de Boer) ben je helaas genoodzaakt om creatief te zijn met je gebruikersnaam. Ik heb voor mijn persoonlijke account mijn geboortejaar toegevoegd, maar ik had natuurlijk anders gekozen wanneer daar mogelijkheden voor waren. @pdeboer65
Gelukkig had ik minder problemen met de vastlegging van mijn bedrijfsnaam @prideandproud, omdat dit Twitter-account nog niet bestond.
Probeer creatief te zijn en denk vanuit je volgers...
Welke naam kan men makkelijk onthouden? Laat je gebruikersnaam en twitternaam zo mogelijk ook op elkaar aansluiten, dan kunnen medetwitteraars jouw account beter vinden.
Hoe vul je je Twitter bio(grafie) in?
Je biografie verdient de meeste aandacht... maar (het zal je verbazen!) dit wordt vaak niet ingevuld door twitteraars.
Goed om te weten dat de biografie het eerste is wat twitteraars zien bij het zoeken naar een twitternaam.
Wanneer jouw twitternaam in een tweet wordt genoemd (=mention) kunnen twitteraars ook direct aangespoord worden om jouw account te volgen... een reden temeer om daar aandacht aan te besteden. Jouw bio wordt immers zichtbaar wanneer iemand met de muis zweeft boven je gebruikersnaam. Bovendien wordt je biografie getoond in de zoekresultaten wanneer iemand zoekt op jouw naam of bedrijfsnaam op Google.
Wees gerustgesteld... iedereen die een Twitter account heeft, kan zijn eigen profiel bijwerken en de biografie verbeteren! Ga hiervoor naar je profiel en kies voor bijwerken.
Maar er is meer.. Geef in je bio kort en krachtig aan waar je voor staat!
- wie ben je of wat doe je.. (een combinatie is natuurlijk ook mogelijk)
- welk merk vertegenwoordig je, en geef aan waarin je specialist bent
- gebruik zoekwoorden waar jouw potentiële volgers op kunnen zoeken op Twitter (in mijn geval social media, maar dit kan bijvoorbeeld ook singer/songwriter zijn)
Vermeld je jouw locatie?
Wanneer je een lokaal bedrijf hebt is het een goed idee om je geografische locatie te laten bepalen op Twitter.
Twitter je vanuit een persoonlijk account en hecht je waarde aan je privacy... dan is het wellicht gewenst om de locatie-bepaling uit te schakelen.
Kijk hiervoor bij de instellingen op Twitter.
Presenteer jouw website!
Social media is belangrijk voor het trekken van bezoekers naar je website, dus gebruik vooral een link naar je website in je Twitter-profiel . Dit kan natuurlijk ook een link zijn naar je LinkedIn profiel, een Pinterest- of Instagram account, een landingspagina van een website waar jij voor blogt... kortom datgene waar jij aandacht voor wilt hebben.
Voor je marketingrapportage kun je desgewenst gebruik maken van online tools, zoals bitly of goog.gl, waarbij je het klikken op jouw links kunt traceren.
Tot slot... Houd je biografie sociaal en persoonlijk!
Wees sociaal en interactief, reageer menselijk en laat waar mogelijk je persoonlijkheid doorschemeren.
Meer social media tips lezen? Kijk dan op mijn website
Verwante publicaties van dezelfde auteur:
- Ken jij het verschil tussen Public Relations en Marketing?
- Facebook algoritme bepaalt wat jij ziet in je nieuwsoverzicht
- Hoe rank je hoger in de zoekresultaten van Google?
- Wil jij zelf een website maken?
- SEO - Search Engine Optimalization
- Online marketing voor de Horeca
- Handige Twittertips
- Verbeter je website met SEO en wordt beter vindbaar