Strategie aanpassen?

Wat is het nut van een plan waarin de getallen min of meer automatisch met 1% worden verhoogd of verlaagd? Toch is dit vaak wat gebeurt als we de strategie opfrissen of het jaarbudget vaststellen. Het laat zich raden wat de betekenis van deze rekenexercitie is voor de dagelijkse praktijk van managers.

De plannen liggen trots op het hoekje van het bureau en verder gaat iedereen over tot de orde van de dag. Investeringen komen uit de lucht vallen, afwijkingen van budgetten zijn logisch en spontane marketing acties worden ingepland om de verkoopachterstanden in te lopen.

In tijden waarin jouw klanten jouw winkelformule ‘ineens’ niet meer interessant vinden, of jouw product na jaren ‘tevreden’ gebruik niet meer kopen, is het essentieel om dicht op de bal te zitten. Je let even niet op en de grond zakt weg onder jouw bedrijf.

Helderheid, Transparantie, Consistentie

Hoe houd je de onderneming scherp? Elk bedrijf moet tenminste jaarlijks (in sommige sectoren misschien nog vaker) weer helemaal terug naar af; net doen alsof het bedrijf nog niet bestaat en het alleen nog een interessant marktkans is.

Maak dan een business plan met daarin een goede markt en concurrentie analyse. Een product/dienst met een stevige toegevoegde waarde voor de klant en een heldere strategie om de kernklanten optimaal te bedienen. Natuurlijk een risico analyse met bijbehorende financiële doorrekeningen en de invulling van de kernposities van het bedrijf. Gewoon weer een business plan opstellen voor een investeerder, een bank of om elkaar te overtuigen. Om helder te krijgen wat anders en beter en sneller en meer of minder moet.

In deze benadering lukt het niet om in de dagelijkse gang van zaken te blijven hangen. Het is weer glashelder welke toegevoegde waarde we willen leveren aan de klant, hoe de interne samenwerking moet lopen om succesvol te zijn en welke doelstellingen minimaal gerealiseerd moeten worden. Niet alleen op het niveau van de onderneming, maar voor alle managers en medewerkers. En vooral dat laatste is belangrijk, want niets motiveert meer dan het zien van de eigen bijdrage aan het geheel.

Doe de Gratis Consistentie Check (vragenlijst)

Waarschijnlijk heb je al wel een voorgevoel hoe consistent de bedrijfsvoering in jouw bedrijf is. De Consistentie Check helpt jou om dit gevoel verder te concretiseren en het geeft ook een aantal suggesties om de consistentie in jouw bedrijf te verbeteren. De rapportage (zie voorbeeld) ontvang je via email binnen 24 uur na afronding van de vragenlijst.

Aan deze consistentie check zijn geen kosten verbonden. Alle verstrekte gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet gedeeld met derden.

 
 
 

Verwante artikelen:

 
Categorie Organisatie Advies