Is jouw bedrijf zicht- en vindbaar op Internet

Handige tips voor de Horeca en Retail om beter vindbaar op internet te zijn.

Een goede online profilering is met name voor de horeca en retailbranche in veel gevallen nog onontgonnen gebied. Dit is niet verwonderlijk, want deze ondernemer is vooral druk met zijn voornaamste doel… zijn bestaande klanten tevreden te stellen.

Het binden van klanten zorgt voor het bestaansrecht van een onderneming, maar ook de horeca en retailbranche zou moeten investeren in online marketing om nieuwe klanten aan te trekken.
De inzet van social media Marketing blijkt in de praktijk vaak een hekkensluiter te zijn, met een gebrek aan tijd als voornaamste reden.

Waarin zou je als horeca-ondernemer of retailer moeten investeren om je online zichtbaarheid te vergroten?


Een gebruikersvriendelijke ‘responsive’ website, welke geschikt is voor mobiel gebruik.

Wanneer jouw website niet te lezen is door te kleine letters, of wanneer de lezer dient te scrollen om de webpagina te lezen, dan zal Google jouw website niet tonen op een smartphone of tablet.
‘Non-responsive’ websites krijgen het label – niet geschikt voor mobiel – van Google. Past jouw website zich wèl aan op verschillende beeldschermen, dan verschijnt in de zoekresultaten het ‘Google-keurmerk’ – voor mobiel –

Zorg ervoor dat je het je toekomstige klant makkelijk maakt, wanneer deze je website mobiel bezoekt:

Stel, je hebt een Italiaans restaurant in een binnenstad. Shoppers en bezoekers, die op dat moment in de stad lopen en trek krijgen in een pizza, zullen logischerwijs op hun smartphone Googlen op ‘Italiaans restaurant’. Omdat zij zich in de buurt bevinden, wordt er door Google automatisch gezocht in de directe omgeving. Wanneer jouw website gebruiksvriendelijk is, eenvoudig te bedienen en bovendien een aantrekkelijke menukaart heeft, is een reservering zo gemaakt!
Het zou toch jammer zijn als jouw website niet getoond zou worden, wanneer deze niet smartphone-vriendelijk is?

Met één druk op de smartphone wil jouw potentiële gast naar de menukaart, online reserveren, of direct bellen! Heb je een winkel, dan wil de online bezoeker direct zien wat je in je assortiment hebt, welke merken je voert, wat je openingstijden zijn en welke acties er lopen.

Of jouw website bovenaan wordt getoond in de zoekresultaten, hangt af of er in jouw website aan zoekmachine-optimalisatie is gewerkt. Search Engine Optimalization heeft een hoge prioriteit als het gaat om vindbaarheid in de zoekresultaten. 

  • Zorg ervoor dat je een goede locatievermelding hebt in Google, zodat de bezoeker jouw fysieke locatie ook kan vinden via Google Maps. Klik voor het voorbeeld

Een Google+ locatiepagina zorgt voor veel voordelen. Wanneer een internetgebruiker naar een bedrijf zoekt in Google, wordt aan de rechterzijde in de zoekresultaten informatie getoond als openingstijden, telefoonnummer en vestigingslocatie.
Wanneer een bedrijf een virtuele Google 360° Tour heeft laten maken, kan de online zoeker zelfs virtueel binnenwandelen, daar kom ik in het volgende punt op terug.
Een Google+ locatiepagina kun je zelf aanmaken. Na het invullen van de gegevens en het uploaden van een paar foto’s van je bedrijf, je team, je gerechten, producten of interieur, moet je pagina nog door Google worden geverifieerd. Google stuurt een antwoordkaart naar het adres met daarop een unieke code, die je kunt invullen bij de instellingen.

Jij kunt bezoekers op het internet de mogelijkheid bieden, om via Google Streetview-techniek een virtuele rondleiding te volgen in jouw bedrijf, door inzet van speciale 360° fotografie.
Daarmee wordt jouw bedrijf automatisch beter vindbaar in Google Maps, Google Street View en de Google+ locatiepagina.
Uiteraard is een Google 360° Tour te tonen op je eigen website en te gebruiken als presentatiemateriaal op beurzen, in online magazines, op Facebook, Twitter en andere Social Media kanalen. Ook op Facebook is een extra tab te plaatsen, zodat volgers online bij jouw bedrijf kunnen binnenwandelen.

Facebook is het grootste sociale netwerk. Grote kans dat jouw toekomstige klant gebruik maakt van Facebook!

Een Facebook bedrijfspagina aanmaken is vrij eenvoudig: Claim een goede url (het webadres), waarin de naam van je bedrijf is verwerkt.
Zorg ervoor dat je pagina-informatie goed wordt ingevuld: categorie, openingstijden, locatie telefoonnummer, e-mailadres en parkeermogelijkheden.
In de Facebook-coverfoto zie je rechtsboven een ‘call-to-action’ button. Zorg ervoor dat je deze activeert, want je kunt je paginabezoeker direct naar je website leiden, je telefoonnummer tonen of een online bedrijfsfilm presenteren.

Wanneer je pagina klaar is kun je ‘likers’ uitnodigen of eventueel een advertentie aanmaken om je pagina te promoten.
Maak je pagina aantrekkelijk door je online bezoekers te verrassen met een mooie coverfoto, een duidelijke avatar (beeldlogo) en door interessante berichten te plaatsen en evenementen aan te maken, zoals bijvoorbeeld een workshop of wijnproeverij.

Pinterest wint op dit moment aan populariteit en is heel geschikt om verkeer naar je website te genereren!

Je kunt mooie afbeeldingen pinnen vanaf een website op een Pinboard ofwel een digitaal sfeerbord. Wanneer een Pinterestgebruiker op deze pin klikt, wordt deze automatisch naar deze website geleid, wat ervoor zorgt dat de website vaker wordt bezocht, hetgeen een positief effect heeft in de Google-ranking.
Kies een goede naam voor je Pinterest account en maak pinborden met mooie foto’s, welke je ook met andere sociale kanalen als Twitter en Facebook kunt delen.
Ook voor je eigen inspiratie is Pinterest een aanrader… Nergens anders vind je zulke creatieve ideeën voor het decoreren van gerechten, het maken van cocktails, het feestelijk inpakken van cadeautjes of de inrichting van je bedrijf.

  • Enthousiasmeer je Facebook Community

Wanneer jij als gastvrije ondernemer persoonlijk contact onderhoudt met je klanten, lijkt het mij logisch dat je dit ook online kunt voortzetten.

Stel, in jouw restaurant wordt een feestje gevierd en er worden foto’s gemaakt. Vraag dan eens aan de feestgangers of zij enkele foto’s willen insturen op jouw facebookpagina. Je kunt deze foto uitlichten op de pagina, een reactie geven, hartelijk uitnodigen voor een volgend bezoek of attenderen op de aanbieding van het wildmenu. De andere feestvierders bezoeken je pagina om de foto’s te bekijken, te liken en te sharen. De kans is groot dat zij je pagina gaan volgen en jij hen kunt uitnodigen voor je evenement… de aankomende wijnproeverij!!

  • Gebruik je marketingbudget eens (gedeeltelijk) om te adverteren via social media.

Je kunt adverteren met Google Adwords, Twitter, LinkedIn en Facebook.
Experimenteer er mee, er zijn diverse doelgroepselecties mogelijk; geslacht, woonplaats, interesse, gezinssamenstelling etc.
Big Brother houdt een oogje op ons allemaal… en registreert het online gebruik van iedereen die zich beweegt op het internet.
Een slimme advertentiecampagne verdient een goede marketingspecialist en dit betaalt zichzelf in de meeste gevallen terug!

  • Optimale gastvrijheid

Hoe goed je profilering ook is, het gaat je klant toch in eerste instantie om de beleving van jouw klantvriendelijkheid en service.
Wanneer jouw klanten tevreden zijn, zullen ze dit aangeven op social media (misschien zelfs een goede recensie geven) of doorvertellen en dàt is nog steeds de beste Marketingmethode die je als bedrijf kunt ervaren!

Veel succes, Paula de Boer

vierkant-logo

06 20 56 06 67
www.prideandproudpr.nl

 

 
 
 
 
Verwante publicaties van dezelfde auteur:

 
Categorie Marketing Advies