Wat je kunt doen? Maak tijd vrij om met hem of haar te praten. En dan? Geef aandacht of ga zitten om te luisteren. Er geeft niets zoveel steun dan het gevoel dat iemand naar je luistert en je begrijpt.

Op youtube staat een prachtig filmpje wat als ondertitel heeft: "Don't try to fix it. I just need you to listen."

Je bent leidinggevende en dat betekent dat je voornaamste taak is het aansturen van de afdeling, zodat het werkproces doorloopt. Wanneer jij een medewerker hebt met psychische klachten zul je er voor moeten waken dat je daar niet te veel tijd aan kwijt bent. Je bent geen maatschappelijk werker, je bent er niet voor opgeleid en wordt daar niet voor betaald! Dus laat dat over aan iemand die daar zijn beroep van heeft gemaakt.

In de bedrijven waar ik kom, zie ik dat leidinggevenden veel te veel gesprekken voeren met medewerkers die klachten hebben. Vaak is het ook zo dat wanneer je eenmaal met gesprekken voeren begint en je medewerker weet dat hij bij jou met zijn verhaal terecht kan, zal hij dat blijven doen. Ken je de regel dat je vaak 80% van je tijd kwijt bent aan 20% van je medewerkers?
Meestal gaat de tijd niet zitten in de medewerkers die het meeste werk verzetten. Iemand die niet goed in zijn vel zit presteert namelijk minder, dus stop met al die update gesprekken! 1 keer luisteren is goed, zodat je goed begrijpt wat die situatie is en iemand zich begrepen voelt. Is de situatie werk gerelateerd? Los dat dan zo spoedig mogelijk op. Is het persoonsgebonden of privé gerelateerd? Stop met je tijd te verspillen en verwijs door naar een professional!

Iemand die hier mee aan de slag kan is bijvoorbeeld een bedrijfsmaatschappelijk werker of een psycholoog. Vanuit zorg is veel te bereiken. “joh, ik maak me zorgen want ik zie ......mis gaan, herken je dat? Nee? Geef dan wat voorbeelden wat je gezien hebt. “ik wil je graag helpen om hiermee aan de slag te gaan en wat ik daarin voor je kan doen is aanbieden om met een coach / psycholoog / bedrijfsmaatschappelijk werk in gesprek te gaan. Sta je daar voor open?  En zo kun je iemand doorverwijzen. Maar naar wie verwijs je door?

Als iemand ergens beter in wil worden dan past coaching. Wanneer er sprake is van een probleem, (en als iemand psychische klachten heeft, is er meestal sprake van een probleem) dan kan het bedrijfsmaatschappelijk werk er mee aan de slag of gericht doorverwijzen, wanneer de oorzaak in de privé sfeer zit. Denk aan: omgaan met werkdruk, stress, overspannenheid, conflicten, pesten, rouw, nee zeggen, assertiviteit, perfectionisme. Wanneer het probleem erg heftig is, of meer intern zit, of er is sprake van een stoornis, dan kan de psycholoog er mee aan de slag. Denk hierbij aan trauma’s, (angst)stoornissen, incest, depressies, burn-out.

Mocht je medewerker weer opnieuw zijn verhaal willen doen, breek het dan subtiel af en verwijs het door naar deskundige hulpverlening. “Weet je, beste medewerker, de dingen die je me verteld zijn persoonlijk of privé gerelateerd. Als jouw leidinggevende kan ik daar niets mee, omdat het niet over het werkproces gaat. Zou je dit soort dingen met de maatschappelijk werker of  psycholoog willen bespreken? Privé problemen zijn niet mijn vakgebied en ik zou niet willen dat ik je misschien verkeerde adviezen meegeef. Zullen we afspreken dat je dit soort zaken daar bespreekt, zodat wij ons vooral op het werk kunnen focussen?

Een andere manier om je medewerkers te ondersteunen, is hem of haar de ruimte te geven wanneer dit mogelijk is. Dit kan zolang er geen misbruik van gemaakt wordt. Ik ken veel medewerkers die lyrisch over hun werkgever zijn en alles voor ze doen! Waarom? Omdat ze op moeilijke momenten in hun leven de ruimte en tijd kregen van hun werkgever om de situatie goed op te lossen.

Natuurlijk kun je jouw medewerker ook helpen door het geven van tips of door informatie te geven hoe hij er mee aan de slag kan gaan. In het gratis Eboek: "Actief aan het werk met stress" leg ik een aantal stappen uit hoe een medewerker hier zelf mee aan de slag kan gaan.

www.actiefaanhetwerk.nl

 

 
 
 
Verwante publicaties:

 
 
Categorie Organisatie Advies