<

Er is geen betere tijd om in sales te zitten dan nu. Niet lang geleden moesten verkopers nog veel tijd investeren in het vastleggen van afspraken, het maken van notities en het prioriteren van leads. Tegenwoordig kan dit allemaal een stuk eenvoudiger. Zou het niet fijn zijn als je sommige taken, die tijdsintensief zijn kunt laten automatiseren? Hoe je het verkoopproces in verschillende stadia kunt laten automatiseren en stroomlijnen lees je hieronder.

Genereer online leads (potentiële klanten)

Met het gebruik van marketing automatisatie tools voor websites en webshops maak je op een efficiënte manier verschillende content, zoals landingspagina’s en formulieren. Door marketing automatisatie tools kun je de content die iemand op de website ziet afstemmen op zijn of haar profiel. Doel is om zo uit leads meer betalende klanten te halen. Wanneer een potentiële klant bijvoorbeeld een formulier heeft ingevuld, kunnen de gegevens heel eenvoudig en overzichtelijk in je CRM systeem worden opgeslagen. Goede marketing automatisatie tools zijn een must voor ondernemers in de toekomst. Deze systemen vertellen je namelijk automatisch welke leads klaar zijn voor opvolging of welke nog even mogen blijven liggen. Dit maakt je verkoopproces effectiever en efficiënter.

Volg je leads op met een CRM

Om het sales proces goed in kaart te brengen en overzicht te bewaren is het wenselijk om hier een handig systeem voor te hebben. CRM software kan je helpen het hele proces van begin tot eind te organiseren en beheren. Dit kan per lead of klant maar ook over je gehele klantenbestand bijhouden. Een CRM pakket helpt je daarnaast om op het juiste moment een klant te contacteren met de juiste boodschap. Dit resulteert vaak in meer betalende klanten en een hogere omzet.

Stel e-mail templates op

Het onderhouden van mailcontact kan ook worden geautomatiseerd. Dit kan worden bewerkstelligt door het opstellen van e-mail templates. Hiermee kan er sneller en met meer klanten contact worden onderhouden. Om een betere band en meer betrokkenheid met de klant te genereren kun je gebruik maken van een combinatie van gepersonaliseerde templates. Met deze hybride aanpak kun je dus klanten sneller maar ook afgestemd op het individu benaderen.

Selecteer relevante content

Het gebruiken van de juiste content kan je helpen om een deal met een klant sneller te sluiten. Het uitzoeken van de meest relevante content kan soms lastig zijn, maar vooral onnodig extra tijd kosten. Dit kun je voorkomen door ook dit proces te automatiseren. Er zijn namelijk tools die kunnen uitzoeken welke berichtgeving of content het beste past bij specifieke situaties of klantprofiel. Deze tools kunnen worden gebruikt om content te matchen op basis van diverse factoren zoals: industrie, persona, geografische ligging en nog veel meer.

Zorg voor support en nazorg

Om je klantenbestand in stand te houden en zelfs nog meer uit te breiden is het zaak om voor zowel goede support als goede nazorg te leveren. In de ideale situatie voer je dit ook het liefst zo efficiënt mogelijk uit. Met gebruik van de trackingfunctie van je online CRM worden alle leads meteen als contact opgeslagen. Hiermee heb je een mooi overzicht en weet je direct wat er met welke klant werd besproken. Daardoor kan je een perfect vervolggesprek inplannen in je agenda. Daarnaast kunnen de supporttickets automatisch worden opgeslagen in een overzichtelijke geschiedenis lijst, zodat openstaande tickets eenvoudig kunnen worden teruggevonden. Ook kun je een autoreply instellen wanneer het ticket werd gecreëerd. Op deze manier weet de klant dat zijn vraag in behandeling is genomen en wanneer hij reactie ontvangt.

 
 
 

Verwant artikel: Tips om je boekhouding te automatiseren

 
Categorie Financieel Advies