Free publicity is een strategie om de media in te zetten voor het behalen van bedrijfs- of organisatiedoelen

Free Publicity is een vorm van marketing welke effectief is gebleken, omdat het geloofwaardiger overkomt als een ander iets positiefs over jou of je bedrijf zegt, dan wanneer je zelf een advertentie plaatst of commercial verspreidt.
Een positief bericht in een magazine, een dagblad of lokale krant, een gastcolumn in een vakblad, een persoonlijk weblog of een veelvuldig gedeeld social media bericht vestigen de aandacht op jouw nieuws, expertise en activiteiten.

Vroeger kon je free publicity verwerven, wanneer je een aantal  journalisten in je persoonlijke netwerk had, welke je persberichten kon versturen.
Tegenwoordig is het versturen van persberichten door het gebruik van computers en e-mail zo simpel geworden dat redacties bedolven worden onder ‘nieuwtjes’.
Het is helder dat niet alles geplaatst kan worden en veel persberichten belanden dan ook in de 'trash'.

Door digitale ontwikkelingen op het internet zijn er talloze mogelijkheden voor gratis zichtbaarheid en publiciteit: , websites, podcasts, social media, vlogs en blogs, online kranten en magazines. Voor publiciteit ben je niet meer afhankelijk van de traditionele (geprinte of gedrukte) media.

Wat is jouw doel bij het slim inzetten van Free Publicity?

  • meer klanten of opdrachtgevers krijgen
  • je website onder de aandacht brengen
  • je omzet vergroten
  • je geloofwaardigheid verhogen
  • naamsbekendheid krijgen
  • (online) zicht- en vindbaarheid optimaliseren

Maak je gebruik van traditionele of social media?

Free publicity in traditionele media blijft belangrijk, want het is in kranten en magazines veel beter te sturen op waarheidsgetrouwe berichtgeving dan via social media.  ‘Het staat in de krant, dus het is waar’ geldt nog steeds en lezers worden door geprinte of gedrukte media beïnvloed.

Het komt niet zelden voor dat een bericht op social media of andere online kanalen veel invloed heeft op de publieke berichtgeving. Dit is vooral het geval als een bericht ‘viral’ gaat, ofwel dat het veel wordt gedeeld op social media (= buzz-marketing).
Het is inmiddels ruimschoots bewezen dat berichten welke een emotie teweegbrengen beter scoren.
Berichten met humor en lief- en leed en met de 'wow' of 'oh'-factor worden veelvuldig verspreid.
Wanneer jij het geluk hebt dat jouw bericht veel wordt gedeeld, is jouw methode van Free Publicity geslaagd!
Helaas is Social media niet te voorspellen en het lukt maar weinigen om een update op social media te plaatsen wat duizenden keren wordt gedeeld.

Je kunt bij het verwerven van aandacht van redacteuren natuurlijk gebruik maken van andere mogelijkheden die er bestaan om ‘zichtbaar’ en ‘vindbaar’ te zijn, zoals een zoekmachine- en mobielvriendelijke website en veelgebruikte social media kanalen.

Hoe maak je slim gebruik van gratis publiciteit?

Helaas gebeurt het zelden dat de redactie van een krant, de radio of de televisie contact opneemt om aandacht aan jou, je bedrijf, je ontwikkelingen of plannen te besteden.

Om free publiciteit te krijgen in traditionele media is het belangrijk dat je er in eerste instantie voor zorgt dat je vindbaar bent voor de journalisten, verslaggevers en redacteuren die kranten, radio- en televisieprogramma’s maken.

Het is niet eenvoudig om een juiste timing te bepalen voor het verzenden van jouw persbericht. Over het algemeen kun je vaststellen dat in de zomermaanden (ook wel komkommertijd genoemd) tijdloos nieuws een hogere kans van plaatsing heeft bij dag- en weekbladen.

Hoe val je op bij journalisten en verslaggevers?

Bepaal jouw doelgroep en medium

Dat het Dagblad De Telegraaf de best gelezen krant van Nederland is, is geen leugen.
Toch is het vaak verstandiger om te kiezen voor een lokale krant, regionaal blad of tijdschrift, met name wanneer jouw bedrijf zich vooral op de lokale consument richt. Wanneer jij bijvoorbeeld een persbericht instuurt dat jouw restaurant is verbouwd of een nieuwe uitbater heeft,  heb je een grotere kans dat de plaatselijke redactie jouw persbericht, nieuws of deskundigheid plaatst in het lokale of regionale blad én je bereikt de juiste doelgroep.. de consument in jouw omgeving.

Zoek een passende invalshoek

Geef de media een motivatie om over jouw bedrijf schrijven. Zodra je jouw medium en doelgroep hebt uitgekozen, kun je uitzoeken waar de geplaatste artikelen over gaan. Zijn er vaste maand- of weekrubrieken, interviews of columns waar je een relevante bijdrage aan kunt leveren? Stuur de redactie een gericht en concreet voorstel met een goede onderwerpregel en met relevante informatie in het mailbericht. Maak niet de fout om uitsluitend een Word-bestand als bijlage mee te sturen. Als de inleidende tekst niet uitnodigend is, opent de redacteur de bijlage niet.

Vergroot je netwerk en bouw aan een positieve reputatie

Om nieuws te delen, moet het ook nieuwswaarde hebben... dat klinkt logisch, nietwaar? Of de redacteuren of journalisten jouw nieuws interessant genoeg vinden om te plaatsen, hangt in de eerste plaats af van de inhoud, maar ook jouw reputatie als afzender speelt een rol. Het is een gegeven dat een erkend deskundige meer kans heeft dat zijn nieuwsbericht geplaatst wordt. Een goede website heeft vanzelfsprekend prioriteit. Bovendien zoekt een redacteur of journalist in veel gevallen informatie over jou op Google, waarbij je online profilering en goede zicht- en vindbaarheid in de zoekresultaten in Google belangrijk is.

Voordat je aandacht vraagt in traditionele media kun je je ‘sociale geloofwaardigheid’ opbouwen door effectief gebruik van social media. Wanneer jouw Facebookpagina maar 5 volgers heeft of als je maar 15 Twittervolgers hebt, maak je geen indruk.
Wanneer je een groot netwerk hebt op social media, neemt een redacteur nu eenmaal sneller aan dat je iets interessants te melden hebt.

Bied exclusiviteit

Heb jij een persbericht dat voor de media interessant is?
Bied het exclusief aan één partij aan. Wanneer de redacteur het nieuws belangrijk genoeg acht, besteedt de redacteur er vaak meer aandacht aan in de pers, dan wanneer jij meerdere mediakanalen hetzelfde persbericht hebt gezonden.

Vergroot de kans dat journalisten jou benaderen

Wanneer de sterren goed staan neemt een journalist contact op met jou. Dit overkomt je niet vanzelf.. daar moet je wat voor doen! Specialiseer je in een bepaald onderwerp en laat jouw deskundigheid zien op je website, jouw blog, whitepapers, social media of tijdens presentaties en seminars. Hoe meer je in de openbaarheid treedt met jouw deskundigheid, hoe groter de kans dat redacties je benaderen als er iets speelt omtrent dat onderwerp. Kortom, benut alle mogelijkheden om ‘zichtbaar’ en ‘vindbaar’ te zijn.


Veel succes gewenst!

Heb jij een bedrijf en wil jij gebruik maken van Free Publicity, neem dan contact met mij op voor consult of support!

http://www.prideandproudpr.nl/

Misschien heb je ook belangstelling voor mijn artikel over online branding of social media voor (kleine) bedrijven.

Ik geef ook tips op mijn facebookpagina en op Twitter

 
 
 
 
Verwante publicaties van dezelfde auteur:

 
Categorie Marketing Advies