Bij verschillende onderzoeken naar diefstallen en audits, ben ik tegen teleurstellende CCTV-systemen aangelopen. Slecht afgestelde, verkeerde of zelfs niet werkende camera’s waren aan de orde van de dag. CCTV-systemen die met de beste intenties, maar de verkeerde kennis waren aangeschaft of geadviseerd. Waarom een (vaak duur) camerasysteem aanschaffen als je het niet juist gebruikt of installeert? Wat is de zin van CCTV?

Waarom CCTV?

Er wordt wel eens gezegd dat een CCTV-systeem helpt om het algemene beveiligingsniveau te verhogen. Het maakt het moeilijker voor een crimineel om iets uit te voeren. Ik ben van mening dat dit absoluut niet het geval is. De preventieve werking van een camera is zeer beperkt. De enige preventieve werking die een camera biedt is:

  • Verschuiving van het probleem naar buiten het blikveld van de camera;
  • Een enkele crimineel die zich laat tegenhouden door de iets verhoogde pakkans (waarbij de verhoging van de pakkans natuurlijk direct verband houdt met de specificaties en afstelling van de camera en opnameapparatuur).

Waarom dan investeren in een camerasysteem? Een camerasysteem dat is opgezet op basis van de juiste specificaties en eisen, biedt een gebruiker de kans om goed recherchewerk uit te voeren. Duidelijk achterhalen wat er gebeurd is en eventuele schade te verhalen op de verantwoordelijken. Het is dus bovenal een schadebeperkend middel.

Indien een gebruiker opteert om het camerasysteem live te laten monitoren door daartoe opgeleide personen, dan kan een camerasysteem schades voorkomen. Maar dat valt of staat met de persoon die de beelden moet bekijken en hoe snel er opvolging geregeld kan worden.

Veel voorkomende fouten

Tijdens onderzoeken en audits kwamen vaak dezelfde problemen terug aangaande CCTV-systemen. Hiervan waren de volgende het meest voorkomend:

  • Verkeerde functionaliteit
    Een camera heeft één van drie verschillende functies: observatie, verificatie of identificatie. Een camera met observatie-doeleinden geeft een ruim beeld van een bepaalde situatie. Deze functionaliteit wordt vaak gebruikt om grote oppervlaktes (parkeerplaatsen e.d.) te monitoren. Een identificatie camera geeft juist het meeste detail en een goed beeld maakt het mogelijk om personen op basis van het beeld te identificeren. Deze camera’s zijn vaak terug te vinden bij ingangen van gebouwen e.d. Verificatie camera’s zitten er tussen in en worden gebruikt om te bevestigen wat u vermoedt.
  • Overschatting van PTZ-camera's
    Een PTZ-camera is een beweegbare camera die 360 graden kan roteren. Daarnaast kan de camera ook nog een bepaalde hoek naar boven/beneden schakelen en beschikt de camera over een goede zoom functionaliteit. Het is dus een zeer veelzijdige camera met een ruim blikveld. Echter in de beweegbaarheid van de camera zit gelijk ook de beperking.  Wat de camera ziet is afhankelijk van waar de gebruiker hem op richt en daarvoor moet de gebruiker precies weten wat hij zou moeten zien.
  • Opnamecapaciteit / -kwaliteit
    Vaak wordt er bespaard op kosten door te kiezen voor beperkte opnamecapaciteit. Dit leidt tot 2 potentiële  problemen; relevante opnames zijn al overschreden voordat er gerechercheerd kan worden (te weinig capaciteit) of beeldkwaliteit wordt geknepen waardoor het niet mogelijk is om op beelden te bepalen wat er gebeurd is of wie het gedaan heeft.
  • Slecht afgestelde camera's
    Camera's kunnen op vele manieren verkeerd afgesteld zijn. Dit kan simpelweg zijn dat een camera niet goed uitgericht is, maar ook verdergaand met camera's die niet goed automatisch wisselen tussen hun dag- en nacht stand of camera's die last hebben van tegenlicht.
  • Slecht onderhoud
    Camera's hangen en werken 24/7. Om dit te blijven doen is goed onderhoud nodig. Slecht onderhoud leidt uiteindelijk tot falende camera's of tot onbruikbare beelden.

Waar op te letten bij aanschaf?

Een CCTV-systeem is vaak een duur systeem. Het is daarom goed om te kijken wat u als organisatie nodig heeft. Stel een programma van eisen op dat gebaseerd is op functionaliteit en niet op technische specificaties.

Zorg er daarnaast voor dat u systeem voorbereid is op de toekomst. Een camerasysteem gaat makkelijk 5 jaar mee. Verwacht u binnen die tijd u activiteiten uit te breiden, zorg dan dat uw systeem mee kan schalen.

Het camerasysteem moet daarnaast complementair zijn aan het algehele beveiligingsplan. Het staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een groter geheel aan beveiligingsmaatregelen.

Hulp nodig? Neem contact op www.pichel-consultancy.com.
 
 
 
 
Categorie Organisatie Advies