Van veel leidinggevenden krijg ik vaak de volgende vraag:  "Hoe kan ik psychische klachten vroegtijdig  herkennen bij mijn medewerkers?" In het vorige artikel schreef ik over wat je als leidinggevende kunt doen met psychische klachten en nu wil ik vooral ingaan op hoe je psychische klachten herkent.

Bij psychische klachten geldt, dat hoe eerder je ze herkent hoe beter hanteerbaar het is. Wanneer er heel veel klachten zijn is de kans op uitval namelijk groot.

Bij beginnende signalen kun je vaak nog bijsturen. Als er heel veel klachten zijn, wordt dat steeds moeilijker.

De experts zijn het over een aantal signalen van psychische klachten eens. De meest voorkomende zijn:

De medewerker heeft minder plezier in zijn werk, is minder enthousiast of gemotiveerd. Vaak nemen de prestaties af. Of de medewerker is sneller geïrriteerd, komt steeds vaker te laat of meldt zich ziek. Ikzelf houd altijd van overzichtelijke lijstjes zoals deze:

Nu zal niet iedereen gelijk extreme klachten krijgen. Vaak zie ik in mijn praktijk dat klachten langzaam verergeren. Als de stress niet afneemt nemen de klachten toe. Concentratie verlies kan langzaam over gaan in vergeetachtigheid. Of slaapproblemen kunnen vermoeidheid of een kort lontje tot gevolg hebben. Wanneer je voldoende signalen bij een van je medewerkers herkent, is het zaak om het gesprek aan te gaan en te bekijken wat de stress veroorzaakt en wat er aan gedaan kan worden.

Do's and Don'ts

Hoe ga jij vervolgens het gesprek aan? In mijn volgende blog wil ik het graag hebben over do's of don'ts om het gesprek aan te gaan! Heb jij do's en don'ts die je toepast? Zou je mij dit willen laten weten door ze hieronder te delen?

Harmen Doornbos

PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweeten Like, Share, Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren. 

www.actiefaanhetwerk.nl

 
 

Verwante publicaties:

 
 
Categorie Organisatie Advies