De verschillende software mogelijkheden voor een CRM systeem (customer relationship management) zijn over het algemeen bekend. Marketing automation software daarentegen is nog relatief nieuw en een minder bekend terrein. Vaak wordt gezegd dat deze twee systemen hetzelfde doel hebben, maar er zijn wel degelijk verschillen. In dit artikel duiken we dieper in de verschillen tussen beide systemen en kijken we hoe deze elkaar kunnen aanvullen.

Eerst de definities

Eén van de grootste verschillen tussen beide systemen is het hoofddoel. Met CRM software focus je je op verkoop, terwijl bij een marketing automation systeem, de naam zegt het al, de focus ligt op marketing. We leggen de definities even naast elkaar:

CRM wordt gedefinieerd als een systeem voor het managen van alle interacties die een bedrijf heeft met (potentiële) klanten en partners in één systeem. In een CRM verzamel je klantgegevens als; naam, adres, telefoonnummer en eventuele gesprekken die hebben plaatsgevonden tussen de klant en het bedrijf.

Marketing automation software wordt omschreven als een systeem dat een bedrijf in staat stelt om marketing taken en workflows te stroomlijnen en te automatiseren. Ook verzamel je met marketing automation software soortgelijke informatie als bij een CRM systeem, bijvoorbeeld door middel van de leads contactgegevens. Deze gegevens bestaan vaak uit het e-mailadres, adres, telefoonnummer en eventueel de bedrijfsnaam en functie.

Marketing automation voordelen

Marketing automation software biedt je de mogelijkheid om de activiteiten van (potentiële) klanten in de gaten te houden. Denk hierbij aan een bezoek aan jouw website, het openen van een e-mail, het lezen van een blog of het invullen van een formulier of vragenlijst. Veel marketeers gebruiken marketing automation software voor het plannen en bijhouden van marketing campagnes, vooral e-mail campagnes.

Enkele voordelen van een marketing automation systeem zijn:

  • Het is eenvoudig om groepen te segmenteren en mailinglijsten te creëren op basis van de eerdere interacties met je bedrijf of de voorkeuren en interesses.
  • Je kunt automatisch een e-mail versturen op het moment dat een potentiële klant het meest geïnteresseerd is in je product of dienst.
  • Als een campagne is afgelopen, verzamelt marketing automation software alle statistieken en toont aan hoe succesvol de campagne is geweest.

Kortom, marketing automation software helpt je om leads te genereren waar het verkoopteam mee verder kan. Op het moment dat de lead is uitgegroeid tot een sales lead en hopelijk een nieuwe klant, dan wordt het CRM systeem ingeschakeld om de interacties tussen bedrijf en klant vast te leggen. In een online CRM kun je gemakkelijk informatie opslaan zoals bijvoorbeeld hoelang een klant al klant is, de aankoop geschiedenis, hoe vaak er contact is geweest tussen het bedrijf en de klant (zowel via e-mail als via telefoon en nog veel meer.

crm versus marketing automation

De voordelen van CRM software

Een CRM wordt vaak gebruikt door de sales afdeling en de klantenservice. Door het opslaan van klantgegevens en andere informatie, kan je één op één gesprekken creëren met de klant. Op die manier verbeter je de klantervaring en de klanttevredenheid.

Enkele voordelen van CRM software zijn:

  • De sales afdeling kan precies nagaan waar in het verkoopproces de klant zich bevind, hierop inspelen en zo de aankoop voltooien.
  • Een CRM systeem biedt klantinformatie waardoor je specifiekere aanbiedingen kunt doen die beter aansluiten op de klantbehoeften. Zo verhoog je de verkopen.
  • Heb je een gesprek met een klant, dan kan je eenvoudig alle klantgegevens en gespreksgeschiedenis erbij pakken. Op die manier kan je een klant beter te woord staan en het gesprek zo persoonlijk en succesvol mogelijk maken.
  • Veel CRM systemen beschikken over de mogelijkheid om social media te koppelen. Op die manier kan je precies bijhouden welk pad een klant aflegt voordat ze op jouw website terecht komt. Daarnaast kun je door middel van deze koppeling in de gaten houden wat er op social media over je bedrijf wordt gezegd.
  • Een CRM programma kan meldingen geven over bijvoorbeeld een verjaardag van een klant, zodat je daar een campagne op af kan stellen.

Kortom, CRM software helpt om klantgegevens geordend op te slaan, de verkoop te verhogen en de persoonlijke ervaring voor de klant te optimaliseren.

Data synchroniseren

CRM en marketing automation software mogen er dan op het eerste gezicht uit zien als één en hetzelfde systeem, ze bieden toch allebei verschillende mogelijkheden. Deze verschillende mogelijkheden maakt beide systemen uniek en waardevol voor veel bedrijven.

Maar waarom dan twee verschillende systemen gebruiken in plaats van één voor alle mogelijkheden? Als oplossing op deze vraag bieden de meeste marketing automation systemen de mogelijkheid om alle CRM data te synchroniseren. Daarnaast is het ook mogelijk om de data uit het marketing automation systeem te synchroniseren in het CRM programma. Veel bedrijven maken gebruik van beide manieren, zodat alle afdelingen voorzien zijn van alle informatie rondom de klant.

Concluderend zijn er dus wel degelijk belangrijke verschillen tussen een CRM en marketing automation software. Toch heb je het marketing automation systeem nodig voor het genereren van leads en het CRM systeem om marketing campagnes op maat te maken en een persoonlijke klantervaring te bieden.

 
 
 

Verwante artikelen:

 
Categorie Financieel Advies