Welke tools heb je als leidinggevende om met psychische klachten om te gaan?
Wanneer één van je medewerkers last heeft van psychische klachten, dan wil je natuurlijk weten wat je kunt doen om je medewerker weer in de gezonde flow te krijgen. De volgende zes tools staan tot je beschikking:

  1.  Signalen herkennen en wanneer moet je er wat mee?
  2. In gesprek gaan met je medewerker
  3. Gebruik maken van de verlof mogelijkheden
  4. Casus inbrengen in Sociaal Medisch Overleg (SMO)
  5. Advies vragen aan collega’s
  6. Je hulptroepen inzetten:
Bedrijfsmaatschappelijk werk Vraag je arbodienst of huur een van onze bmw-ers
Algemeen maatschappelijk werk Zoek via de telefoongids/gemeentegids of telefoonboek
Bedrijfsarts Via je verzuimdienst of arbodienst
Psycholoog Zoek op GGZ. Meer op werk gericht HSK
P&O Zoek in je organisatie of onder Personeel
Arbeidsdeskundige Ook extern in te huren als je die niet in huis hebt
Coördinator AVR Coördinator Arbeid, verzuim, Re-integratie
Online programma’s Actief aan het Werk of via een psychologenpraktijk

 

Psychische klachten / psychiatrische stoornis.

Om een onderscheid te maken tussen wanneer je kunt doorverwijzen naar bedrijfsmaatschappelijk werk of een psycholoog / psychiater:

Wanneer iemand psychische klachten heeft, dan heeft hij last van het leven en de daarbij behorende tegenslagen. Wanneer iemand last heeft van het leven kun je hem doorverwijzen naar bedrijfsmaatschappelijk werk. Bij psychiatrische klachten is er sprake van een stoornis. Er is iets (intern) verstoord, dit uit zich vaak in heftige klachten: depressie, suïcidale gedachten, angst of paniek stoornis,  psychose, schizofrenie, trauma etc. Vaak heeft iemand dan hulp nodig van een psycholoog of psychiater om van de stoornis af te komen.

Hulpmiddelen:

Als je let op signalen hoef je gelukkig niet met elk signaal van je medewerkers aan de slag.  Ik kijk vaak naar: hoe vaak komt een signaal per week voor?

1 x : kan gebeuren
2 x : opmerkelijk; in de gaten houden
3 x : is een patroon, dan moet er vaak wat mee.

Wat wil mijn lichaam zeggen door drie keer in de week dit signaal af te geven?Je kunt er actief mee aan de slag door bijvoorbeeld de draaglast draagkracht balans weer in evenwicht te brengen.
Wees er op bedacht dat je medewerker de zaken wellicht anders beleeft dan jij. Als leidinggevende heb je het werkproces vaak boven op de agenda staan. Je medewerker heeft vaak zijn gezondheid / welbevinden boven aan de agenda staan. Het kan dus goed zijn dat jullie verschillen over het tijdspad dat gevolgd moet worden voor een goede re-integratie. 

Dit kan lastig zijn wanneer je de medewerker aan de lijn krijgt voor de ziekmelding. De medewerker heeft een voorsprong, omdat deze vaak thuis al nagedacht heeft over hoe hij zich ziek gaat melden! Vaak heeft je medewerker ook het nodige op internet gezocht en kent de ergste klachten die bij de ziekte horen. Of je medewerker is al bij zijn huisarts langs geweest en heeft al adviezen meegekregen.

Let op, want meestal krijg je een vertaling van de beleving van de medewerker over het advies van de huisarts. Dit kan heel wat anders zijn dan wat de arts zei of bedoelde te zeggen. Een huisarts die zegt dat de medewerker het wat rustiger aan moet doen, is totaal wat anders dan de medewerker die tegen jou zegt dat hij voorlopig niet mag werken!

......maar mijn huisarts zegt dat ik het 14 dagen rustig aan moet doen?

Of erger: van de huisarts moet ik 14 dagen thuis blijven. Wil je weten hoe je met dit soort situaties om kunt gaan, om ongeschonden uit deze interpretatie vraagstukken kunt blijven? In mijn volgende bloggeef ik 2 standaard antwoorden die elke leidinggevende moet kennen.

 Andere tools die je kunt inzetten:

  1. Geef de medewerker suggesties en 5 Gouden Tips wat hij of zij kan doen om met de stress klachten om te gaan.
  2. Steun je medewerker en uit je waardering. Maak hem of haar duidelijk dat hij belangrijk is voor het werkproces en je hem of haar mist.  De makkelijkste manier is om complimenten te geven over de dingen die goed gaan. Het kost je niets, en het is een van de krachtigste manieren om succesvolle en loyale medewerkers te krijgen.
  3. Bespreek medewerkers waarover jij je zorgen maakt in een Sociaal Medisch Overleg.
  4. Overleg eventueel met de arbodienst / verzuimdienst hoe je met de psychische klachten van je medewerker aan het werk kunt gaan.nu jij
  5. Bespreek frequent verzuim (meer dan 3 x per jaar) met je medewerker om langdurig verzuim te voorkomen. Vragen die je daarbij kunt stellen: Wat is nodig om het frequent verzuim terug te dringen? Wat kan de organisatie hierin betekenen? En: Wat kan de medewerker zelf doen om het verzuim terug te dringen?
  6. Bekijk als leidinggevende wat jij kunt doen om de psychische klachten op de werkvloer te verminderen of te voorkomen.

Heb je nog meer tools of tips? Dan hoor ik ze graag. Laat dan je reactie hieronder achter.

www.actiefaanhetwerk.nl

 
 
 
Verwante publicaties: