Twee antwoorden die elke leidinggevende moet kennen
1. ......maar mijn huisarts zegt dat ik het 14 dagen rustig aan moet doen! Of nog erger: van de huisarts moet ik 14 dagen thuis blijven. Tja wat zeg je dan? Ga je als leidinggevende tegen een advies van een huisarts in? Niet verstandig want je zet gelijk de relatie met je medewerker onnodig op scherp en medisch advies is niet je deskundigheid. Maar wat antwoord je dan wel?
En email daarna gelijk de bedrijfsarts met de vraag waarover je advies wilt:. "Is deze medewerker momenteel belastbaar voor eigen werkzaamheden of vervangende werkzaamheden en zo ja voor hoeveel uur?"
In mijn vorige blog wees ik er al op dat je bedacht moet zijn dat je medewerker de zaken wellicht anders beleeft dan jij. Als leidinggevende heb je het werkproces vaak boven op de agenda staan. Je medewerker heeft vaak zijn gezondheid / welbevinden boven aan de agenda staan. Het kan dus goed zijn dat jullie verschillen over het tijdspad dat gevolgd moet worden voor een goede re-integratie.
Dit kan lastig zijn wanneer je de medewerker aan de lijn krijgt voor de ziekmelding. De medewerker heeft een voorsprong, omdat deze vaak thuis al nagedacht heeft over hoe hij zich ziek gaat melden! Vaak heeft je medewerker ook het nodige op internet gezocht en kent de ergste klachten die bij de ziekte horen. Of je medewerker is al bij zijn huisarts langs geweest en heeft al adviezen meegekregen.
Let op, want meestal krijg je een vertaling van de beleving van de medewerker over het advies van de huisarts. Dit kan heel wat anders zijn dan wat de arts zei of bedoelde te zeggen. Een huisarts die zegt dat de medewerker het wat rustiger aan moet doen, is totaal wat anders dan de medewerker die tegen jou zegt dat hij voorlopig niet mag werken!
Nog een ander standaard antwoord wat je moet kennen:
2. Je medewerker zit ziek thuis en neemt geen verantwoordelijkheid of initiatief. Terwijl er gezien de oorzaak van de ziekte, wel mogelijk zouden moeten zijn.
Wat kun je zeggen om hem of haar te motiveren? Als leidinggevende mag je toch wel enige inspanningen verwachten voor het loon wat elke maand wordt overgemaakt?
Natuurlijk mag dat je dat verwachten! Een werknemer zal net als de werkgever zijn verantwoordelijkheid moeten nemen om de re-integratie te laten slagen.
De werknemer heeft ook een inspanningsverplichting om weer aan het werk te komen. En precies daarop kun je hem aanspreken om hem of haar weer tot actie over te laten gaan.
Eentje die ik ik veel gebruik:
"Normaal word je betaald om prestatie te verrichten. Nu word je betaald om zo snel mogelijk weer beter te zijn! Dus wat ga je doen om zo snel en zo goed mogelijk weer beter te worden?" Of: "hoe kun je nu je thuis zit een bijdrage leveren aan je team?" En neem geen genoegen met een: "Weet ik niet." Een aantal suggesties om je medewerker op gang te helpen: Hij of zij kan werken aan:
- Conditie of weerstand opbouwen,
- In de structuur blijven,
- Beschikbaar zijn voor het werk. Bijvoorbeeld door middel van:
- vervangende werkzaamheden doen,
- zaken uitzoeken,
- mailwerkzaamheden,
- bijscholen
- vakliteratuur lezen,
- archiefkast opruimen,
- mappen opschonen,
- protocollen doorwerken
- bijwerken van ..... ach er zijn er veel zaken te bedenken waar je medewerker mee aan de slag kan.
Heb jij nog meer standaard antwoorden die jou erg helpen in je werk als leidinggevende? Ik hoor ze graag. Deel ze dan hieronder of deel dit artikel.
Verwante publicaties:
- Oorzaken van stress aanpakken
- Hoe ontstaan psychische klachten?
- Wat zijn psychische klachten op de werkvloer?
- Hoe kan ik psychische klachten vroegtijdig herkennen bij mijn medewerkers
- Hoe voorkom ik psychische klachten bij mijn medewerkers?
- 10 acties voor je medewerkers om weer in de gezonde flow te komen
- 10 tips voor je medewerkers om snel overspannen te worden
- 5 tips om je medewerker te helpen van stressklachten af te komen
- Wat kan ik doen om de motivatie van mijn medewerkers te vergroten?
- Hoe houd je werk en privé gescheiden? Probleem Verwijs schema
- Stress, overspannen of burn-out. Wat is het verschil?
- Weer iemand met stress!
- Ziekte? Nee verlof! De verschillende soorten van verlof.
- Wat kan ik doen om mijn medewerker met psychische klachten te helpen?
- Hoe bouw je een goede re-integratie op?
- Draaglast en draagkracht bij medewerkers
- De ziekmelding, het telefoon gesprek en wat je zeker moet vragen en wat vooral niet.
- Het spel van je ziek melden
- Ik ben het niet eens met de bedrijfsarts mag dit advies negeren?
- De wet verbetering poortwachter in een notendop
- Psychische klachten bij je medewerkers. Wat doe je nog zelf en wanneer verwijs je door?
- Welke tools heb je als leidinggevende om met psychische klachten om te gaan?
- De oorzaken van stress aanpakken
- Waardoor ontstaan psychische klachten?