Als bedrijf is je doel om zo snel mogelijk succesvol te worden. Dit doe je onder andere door nieuwe klanten te werven en huidige klanten aan je te binden. Zij betalen uiteindelijk de rekeningen. Met opvallende marketingcampagnes proberen bedrijven voornamelijk nieuwe klanten aan te spreken. Maar het behoud van bestaande klanten moet je niet onderschatten. Forbes Magazine beweert dat het zes tot zeven keer duurder is om nieuwe klanten te werven, dan bestaande klanten te behouden. Een CRM-systeem helpt om nieuwe klanten te werven, maar voornamelijk om bestaande contacten goed te onderhouden. Maar wat kun je allemaal met een CRM-systeem? Dit artikel vertelt je wat de grootste vijf voordelen van een CRM-systeem zijn.

1. Klantgegevens zijn centraal opgeslagen

Het eerste en misschien ook wel het belangrijkste voordeel aan een CRM-systeem is dat je alle data zoals persoonsgegevens, contactgeschiedenis en gedrag van klanten op één centrale plek hebt verzameld. Vervolgens kun je analyses maken aan de hand van deze data. Met deze analyses breng je wensen en behoeften van klanten goed in kaart en kun je op deze manier efficiënt je CRM-strategie uitvoeren. Daarnaast biedt deze centrale plek ook een beter overzicht in je klantgegevens. Doordat je contacten in verschillende basiscategorieën kunt indelen, heb je direct inzichtelijk met wie je te maken hebt. Je kunt contacten bijvoorbeeld indelen in ‘potentiële klanten’, ‘bestaande klanten’, ‘verloren klanten’, ‘partners’ of ‘leveranciers’. Hierdoor heb je niet meer te maken met onhandige en onoverzichtelijke spreadsheets.

2. Alle interactie is geregistreerd

Een ander voordeel aan een een CRM-systeem is dat alle interactie geregistreerd wordt en daardoor alle beschikbare informatie van klanten bevat. Dit maakt het eenvoudig je contacten te tracken en bepaal je sneller welke klant iets oplevert en welke niet. Dit versnelt het verkoopproces en bevordert tevens de productiviteit van werknemers. Ook kun je met CRM-software alle interactie bijhouden die is geweest door iedereen binnen de organisatie. Wanneer je contact wil opnemen met een klant kun je in het systeem dus precies zien wie wat wanneer heeft gedaan. Daarnaast zie je in welke fase van het verkoopproces een klant zit, zodat je hier goed op kunt inspelen tijdens het gesprek.

3. CRM is makkelijk te integreren met andere systemen

De meeste CRM-programma’s hebben de functionaliteit om gekoppeld te worden aan andere systemen. Je kunt het programma bijvoorbeeld integreren met e-mail, e-mailmarketingsoftware, facturatiesoftware of een ERP-systeem. Een e-mailintegratie met bijvoorbeeld Outlook zorgt ervoor dat het bewaren van e-mailcommunicatie makkelijker en sneller verloopt. Veel CRM-software beschikken ook over een marketing tool. Hiermee verstuur je eenvoudig mailings op basis van de data uit het CRM-systeem. De resultaten van de mailings kun je vervolgens terugzien in het CRM-programma. Met een koppeling tussen CRM- en facturatiesoftware hoeven klantgegevens niet meer handmatig ingevoerd te worden. Het systeem neemt deze gegevens automatisch over en op deze manier stel je sneller een factuur op. De meest voorkomende integratie is een koppeling tussen een CRM- en ERP-systeem. Een ERP-programma slaat bijvoorbeeld op welke producten en diensten zijn afgenomen door klanten. Door inzicht te hebben in deze data wordt het je makkelijker gemaakt om upsellingstrategieën toe te passen.

4. Je biedt persoonlijke service

Naast het feit dat je met behulp van alle geregistreerde data goed voor kunt bereiden op gesprekken, bied je klanten ook een gepersonaliseerde service. Je weet precies wat hun wensen en voorkeuren zijn en kunt hier gericht op doelen. Bovendien is niets zo vervelend als steeds weer hetzelfde verhaal te moeten doen en levert het voornamelijk irritatie bij je klanten op. Het van tevoren inzien van de contactgeschiedenis zorgt ervoor dat je goed kan inhaken op zaken die op dat moment spelen, zodat je aan hun wensen voldoet. En dit vergroot weer de klanttevredenheid.

5. Je creëert loyaliteit

Wanneer je je klanten tevreden stelt, vergroot je niet alleen je sales, maar haal je er ook nog een ander voordeel uit: je krijgt er loyaliteit voor terug. Door CRM-marketing in te zetten, voorzie je klanten van aanbiedingen die voor hen interessant zijn. Social CRM is hier een goed voorbeeld van. Hiermee combineer je klantgegevens en interacties van verschillende social media platforms, zodat je elk moment relevante aanbiedingen kunt plaatsen en een betere service kunt leveren. Zo bied je zo een ultieme customer experience. Heb je dit level met klanten bereikt? Dan zullen ze zeker zaken met je willen blijven doen. En dat is misschien wel het allerbelangrijkste wat je uit een CRM-systeem wilt halen.

 
 
 

Verwante artikelen:

 
Categorie Financieel Advies