5 Tips om openstaande facturen sneller betaald te krijgen
Als ondernemer komt het je vast bekend voor: openstaande facturen. Je communiceert helder, maar die factuur blijkt nog steeds niet betaald te zijn.
Hoe zorg je er nu voor dat openstaande facturen snel worden betaald en dat je er niet te druk mee bent?
Tip 1: Wees alert Wees alert op betaalafspraken die je met klanten maakt. Het voelt misschien niet altijd goed om direct te bellen zodra de betalingstermijn is verlopen, maar afwachten zorgt vaak voor nog vervelender situaties. Bewaak dus goed de termijnen van facturen en herinneringen.
Tip 2: Stel werkzaamheden uit Hangt een openstaande factuur samen met werkzaamheden die je nog moet verrichten voor deze klant? Zorg dan voor voldoende samenhang tussen de niet betaalde factuur en de werkzaamheden. Stel de werkzaamheden bijvoorbeeld uit tot de openstaande factuur is betaald. Maar gaat het om een kleine factuur, terwijl de werkzaamheden groots en ingrijpend zijn, dan staat dit niet tot elkaar in verhouding en is opschorten geen gepaste uitkomst.
Tip 3: Gaat het om een opeisbare vordering? Deze vraag is zeer belangrijk wanneer een klant zijn factuur niet heeft betaald. Zodra de betalingstermijn is versterken, is de debiteur namelijk in verzuim. Is er geen termijn bepaald, dan kan een ingebrekestelling uitkomst bieden. Een ingebrekestelling is in feite een aanmaning op papier waarin je de klant een nieuwe kans biedt om binnen vaak korte termijn alsnog te betalen.
Tip 4: Vermeld incassokosten Komt er een incassobureau bij kijken dan is het ook belangrijk om een en ander op papier te vermelden. Schrijf zowel in het originele contract als later in de aanmaning expliciet dat de incassokosten voor rekening van je klant zijn. Ook dit is een kwestie van goede voorbereiding. Als je dit bij aanvang goed regelt, heb je er later geen omkijken naar.
Tip 5: Maak duidelijke afspraken met een incassobureau Zodra je start met factureren krijg je vroeg of laat te maken met openstaande facturen. Een logische vervolgstap is dat je een incassobureau inschakelt, maar als je die moet zoeken op het moment dat je een probleem hebt, heb je waarschijnlijk de tijd niet om de juiste te vinden. Zoek daarom vooraf een incassobureau waarmee je zaken zou willen doen, zodat je je daar geen zorgen over hoeft te maken op het moment dat het écht nodig blijkt te zijn.
Door: Hans Wansart, Kubus Tilburg Bron: Nextens Nieuws
Beste Wim, Je schrijft: 'Schrijf zowel in het originele contract als later in de aanmaning expliciet dat de incassokosten voor rekening van je klant zijn. Ook dit is een kwestie van goede voorbereiding'. Dit is juridisch gezien niet per se nodig.Je kunt er uiteraard wel voor waarschuwen, maar de kosten zijn ook verschuldigd zonder waarschuwing, tenzij het een particuliere debiteur betreft.