Vragen ze weer om korting? Vijf verkooptips.
Je hebt je prospects heel duidelijk uitgelegd wat de waarde van je service/dienst is maar het lijkt net of ze het niet (willen) snappen. Als ze nou maar die waarde zouden onderkennen dan was de prijs niet zo belangrijk… Want nu vragen ze weer eens om korting. Vijf verkooptips.
1. Herken het verkoopsignaal. Wees gerust: als iemand zegt je prijs te hoog te vinden
is dat wat ze in verkooptaal noemen een heel duidelijk koopsignaal. Ze zouden ook kunnen zeggen dat ze geen interesse hebben namelijk. Hier ligt dus een kans. Je bent goed bezig!
Vraag ze rustig: Waarom? (wilt u korting)
Als ze zeggen dat het te duur is zeg je: Waar vergelijkt u dat mee?
2. Probeer niet te snel te verkopen. Vaak beginnen we te snel, tijdens het begin van het gesprek al, met onze dienst of product te verkopen. Veel beter kun je goede vragen stellen waardoor je de problemen van je potentiële klant beter leert begrijpen en ze misschien meteen al een beetje kunt helpen. Ga dus op onderzoek uit.
3. Laat de prospect zelf vertellen wat de waarde van je aanbod is. Als je het ze zelf vertelt kan dat soms niet relevant lijken. Maar als je weer de goede vragen stelt over wat het voor ze zou betekenen als hun probleem opgelost werd, verkopen ze eigenlijk zelf jouw dienst of product.
4. Maak er een waardevol gesprek van. De prospect moet je er als het ware dankbaar voor zijn dat jullie elkaar gesproken hebben. De helderheid en het inzicht die je biedt door echte aandacht te hebben en zo als het ware al richting te geven aan een oplossing kunnen een bijdrage leveren. Bijna niemand neemt de moeite om het zo aan te pakken. Jij wel? Zo laat je zien dat je weet waar het over hebt en dat wekt weer vertrouwen op.
5. Kosten of investering? Als iemand jou vertelt heeft wat in potentie de waarde is van je aanbod zullen ze ook eerder geneigd zijn te luisteren naar wat je ze echt te bieden hebt en wat de waarde nog groter maakt. Ze hebben het eigenlijk al aan zichzelf verkocht en hebben dus een situatie gecreëerd die rijp is om actie te ondernemen en het probleem nu echt aan te pakken. Ze hoeven de aankoop dan ook niet meer voor zichzelf te verantwoorden want het is nu een goede investering geworden en geen kostenpost!
Kortom: leer de klant zien wat de waarde van jouw dienst is en welke bijdrage je aan hun succes gaat leveren.
Succes met verkopen!
Heb je hulp nodig of wil je sneller groeien? Vraag nu een gratis groeigesprek t.w.v. 150 euro aan.
Verwant artikel: Waarom stop ik er als kleine zelfstandige niet mee?
Categorie Marketing Advies