Per 1 juli geldt in Nederland een nieuwe wet voor de betalingstermijn van facturen. Wanneer een bedrijf binnen het termijn een factuur niet betaald krijgt, mag het bedrijf rente in rekening brengen. Met de invoering van de nieuwe regelgeving gaat de maximale betalingstermijn naar zestig dagen. De overheid wil met de invoering van de nieuwe wet onredelijk lange betaaltermijnen tegengaan. Overkomt het je als ondernemer maar al te vaak dat klanten een factuur te laat of zelfs helemaal niet betalen? Lees dan dit blog met tips die ervoor zorgen dat je facturen sneller betaald worden.

1. Weet met wie je in zee gaat

Je kunt tegenwoordig alles online vinden, ook als iemand een slechte ervaring heeft met een product of dienst van een bedrijf. Wanneer je voor het eerst zaken doet met een nieuwe klant kun je gemakkelijk de naam intypen in een zoekmachine. Waarschijnlijk komen er alleen positieve berichten voorbij, maar je zult maar net die ene klant treffen waar meer mensen een negatieve ervaring mee hebben gehad.

2. Hanteer één betalingstermijn

Het is raadzaam om voor al je klanten één betaaltermijn te hanteren. Deze vermeld je duidelijk op je factuur. Zo is het termijn voor jezelf en voor al je klanten duidelijk. Met de invoering van de nieuwe wet wordt het al een stuk eenduidiger wat het maximale betalingstermijn is. Dit wil echter niet zeggen dat je geen andere betalingstermijn kunt hanteren. De nieuwe wet geeft alleen aan wat het maximale betaaltermijn is, zodat andere (grotere) organisaties hier geen misbruik van maken. Wanneer jij het fijner vindt als klanten de betalingstermijn binnen dertig dagen betalen, ben je vrij om dit termijn te hanteren.

3. Ga online factureren

Uit onderzoek blijkt dat online facturen sneller worden betaald. Je kunt je facturen maken in Excel of een ander spreadsheetprogramma en versturen via de mail. Een andere optie is online factuur software. In een online factuurprogramma kun je eenvoudig facturen maken en versturen. Het programma onthoudt de klantgegevens en betaaltermijn. Wanneer de klant niet betaalt, kun je via het programma met één druk op de knop een herinnering sturen. Betaalt de klant binnen het gestelde termijn? Ook dit kun je in het programma verwerken.

4. Gebruik een betalingslink

Tegenwoordig is het in online facturatieprogramma’s mogelijk om een betalingslink te integreren. Op het moment dat jij jouw klanten online een factuur stuurt, krijgen zij een betalingslink waarmee zij de factuur gelijk kunnen betalen. Je kunt kiezen uit een iDEAL-integratie of een PayPal-integratie. Wanneer je veel internationale klanten hebt, is PayPal waarschijnlijk een betere keuze.

5. Benader klanten persoonlijk

Wanneer klanten na een betalingsherinnering de factuur nog niet hebben betaald, werkt een persoonlijke benadering het beste. Bel je klanten op en herinner ze aan de openstaande factuur. Vaak zijn klanten het vergeten of hebben zij een andere goede reden. Spreek met de klant een nieuwe datum af waarop ze de factuur betalen. Betaalt je klant de factuur nog steeds niet? Het is dan wellicht tijd om te kijken naar andere mogelijkheden, zoals een incassobureau. Een voordeel hiervan is dat je zeker bent dat de factuur wordt betaald en jij er geen omkijken meer naar hebt. Het wordt helemaal eenvoudig met factuursoftware met een geïntegreerde koppeling naar een incassobureau. Met één druk op de knop stuur jij de nog niet betaalde facturen door naar het incassobureau. Zij doen vervolgens de rest.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van online factureren kijk dan even op Appwiki.nl

 
 
 

Verwante artikelen:

 
Categorie Financieel Advies